2011 - un Mos Craciun generos |
Incerc de fiecare data cand ma gandesc la vreo manifestare umana sa fac analogii cu
lumea animalelor, pentru ca de multe ori cam tot ce facem e replicat pe undeva
prin natura, la macar o specie, doar ca la un nivel ceva mai simplificat, si
care ne poate spune despre noi mai mult decat vrem sa recunoastem.
La animale,
asadar, daruirea “cadourilor” are, pe cate stiu, doua directii importante: de
la parinti inspre pui, cu scopul evident al supravietuirii acestora si de la
masculi inspre femele, cu scopuri sexuale (suna destul de aproape de oameni,
este?). Posibil ca in societatile de primate sa mai existe feuri de a schimba
cadouri pentru a castiga privilegii sociale, cel putin din cate cunosc eu
cimpanzeii. In rest, nu stiu sa mai existe alte feluri de a darui obiecte in
lumea animala. Diferenta este, evident, ca animalele nu au simtul proprietatii
obiectelor (simt pe care il suspectez a fi dezvoltat pe baze culturale la om, pentru ca la societatile omenesti primitive nu exista), dar depunerea unui efort in vederea
obtinerii obiectului ce va fi daruit e suficient de asemanatoare, din punctul
meu de vedere.
De ce
fac oamenii cadouri? Evident, excludem felul in care parintii isi cresc copiii,
pentru ca ar fi odios sa percepem hranirea bebelusilor ca pe un “cadou”, chit
ca de multe ori se face in speranta intoarcerii serviciului la un moment dat,
ceea ce, desi nu e tocmai acelasi lucru, suna aproape la fel de odios.
O motivatie
de care nu stiu sa existe la animale, si care pe mine m-ar face sa ma simt
mandru ca fac parte dintr-o specie capabila de asa ceva, este oferirea
cadourilor fara a avea in minte alta finalitate decat bucuria celui care
primeste. Ma intreb daca e posibil asa ceva. Daca avem in minte faptul
ca finalitatea ultima nu ar fi de fapt bucuria celui care primeste, ci
reflectarea ei in bucuria celui care ofera, atunci ma simt tentat sa afirm ca
mai degraba nu exista acest soi de altruism total. Ca omul nu este capabil de a
empatiza cu alta fiinta in asa masura incat sa piarda contactul cu propriile
emotii.
Cred ca
budistii ar spune ca asta este marca unui Boddhisattva, renuntarea la perceptia
eului si actiunile exclusiv in slujba celorlalti. Kant ar spune ca un astfel de
gest are valoarea morala maxima si ca motivatia lui n-ar mai fi determinata de
nici un fel de scop individual, ci de imperativul moral. Sceptic cum sunt, nu
prea cred in existenta acestui imperativ moral predeterminat. Cred in
posibilitatea existentei unui scop ultim al vietii ca stare de permanentizare a
fericirii, beatica sau nu. Soteriologia i-a spus in diferite feluri: mantuire,
salvare, eliberare, Nirvana, rai etc. In sluba unui asemenea scop, mi se pare
de domeniul evidentei ca punerea propriei vieti in slujba celorlalte si
omagierea existentei in totalitatea ei mi se pare mijloace absolut necesare. Posibil
ca, pentru fiintele foarte avansate pe acest drum, obtinerea fericirii
celorlalti sa apara ca un mijloc atat de evident incat bucuria de a o vedea
implinita sa scada in importanta pana la imperceptibil. Cam in acelasi fel
incat, pentru oricine vrea sa-si indeplineasca indatoririle de servici intr-o
zi, faptul ca trebuie sa parcurga drumul de acasa pana la locul de munca este
atat de evident incat bucuria de a fi ajuns sa nu aiba o intenstitate demna de
luat in seama. Desi, tot soteriologic vorbind, mi se pare valoros sa stim sa ne
bucuram de fiecare pas facut pe calea salvarii, fie el mic sau mare, primul sau
ultimul. Hm… complicat. Si atunci… ce trebuie sa fac?12:21
3 comentarii:
Animalele au simtul proprietatii obiectelor. Cel mai uzual exemplu este al cainilor cu jucariile lor:) Fereasca sfantul sa pui mana!
am vrut sa aflu ce ai cumparat pana la urma si/sau ce ai primit si iar ai scris cacaturi :))
darthedd77
Am pus o poza cu (o parte din ce) a primit. Si pana la urma e blogul meu, scriu ce-am chef. :p
Trimiteți un comentariu