De fapt,
cred ca pentru fiecare dintre noi Craciunul e important mai degraba prin prisma
devenirii personale. Cred ca cei mai multi dintre noi, gandindu-se la Craciun,
isi amintesc in primul rand de obiceiurile cu care au crescut si de care se
bucurau in copilarie. Fie ca e vorba de mersul la colindat, de bataile cu
bulgari si de oamenii de zapada, de mirosurile de brad, portocale, scortisoara,
arahide glazurate, ciocolata sau tot felul de dulciuri sau de cadourile
primite, Craciunul se incarca de semnificatii individuale in fiecare an. Nici
macar nu-mi dau seama daca transformarea sarbatorii intr-u instrument comercial
de negustorii pentru care sezonul Craciunului incepe in octombrie, imediat dupa
Halloween, e bun sau rau. Banuiesc ca fiecare e liber sa se raporteze la zilele
astea cum crede de cuviinta.
Copilaria
fiecaruia e diferita, convingerile fiecaruia sunt diferite, felul de a fi al
fiecaruia e diferit, asa ca probabil si bucuria Craciunului o s-o resimtim in
mod diferit. Dac-o s-o resimtim de fel, nu stiu ce face Richard Dawkins in perioada
asta. Tin minte ca la Town Creek, inainte de Paste, Joel Schumacher a inceput
sa faca urari specifice fiecarei religii pe care o stia, inclusiv – mai in
gluma, mai in serios – “Happy Scientology”, orice-ar insemna asta. Chiar, cum
s-or simti ateii militanti? Banuiesc ca si consumismul e tot un soi de religie,
si ca din persepectiva asta au tot dreptul sa se bucure de cadouri si de
reuniuni de familie sau de prieteni. Nu cred, deci, ca aspectul religios e
preponderent in sarbatorirea Craciunului. Cu toate ca, orice forma ar imbraca
felul in care il marcam, fie si prin concerte anti-Craciun sau exprimari
deschise ale furiei la cum toata lumea pare prinsa in febra
sarbatorii, felul in care se manifesta si mai ales faptul ca lucrurile se
intampla in fiecare an cam in acelasi fel da oricarei manifestari un aer
de ritual.
Mi se pare important,
pentru romani, si felul in care revolutia (sau ce-o fi fost) din 1989 a
imbogatit in semnificatii aceasta perioada. Tributari, ca toti europenii,
culturii antichitatii grecesti, ne simtim de multe ori mai apropiati de
manifestari dedicate mai degraba cultului eroilor decat perceptelor crestine,
de sorginte mai degraba orientala. Si mi se pare la fel de nobil felul in care
sunt comemorati acei vreo 1000 de oameni care au murit in haosul din ’89. Cred
ca ar merita inca si mai multa amploare comemorarea lor, dar mi se pare
extraordinar ca de obicei cei care care produc cele mai vizibile omagii ale
mortilor din ’89 sunt cei prea tineri ca sa-si aminteasca ce s-a intamplat
atunci de fapt. E pre putin importanta controversa politica. A fost revolutie,
lovitura de stat, schimbare violenta de putere… irelevant. Ceausescu, Iliescu
si toate figurile luminoase sau lugubre care au populat acele zile, sunt tot
oameni si or sa fie si ei, ca toti oamenii, inghititi de istorie. Cel mai
important este ca intre 16 si 25 decembrie, in Romania, cca. 1000 de oameni au
murit pentru o idee, iar moartea lor nu trece neobservata.
Imi
amintesc de haosul si de frica din acele zile, de felul in care nimeni nu stia
ce se intampla. Si imi amintesc cum, pe 24 decembrie, tata si bunicul meu au
plecat – prin mijlocul debandadei din Bucuresti – la Calarasi, la unchi-miu, care era pe atunci in
armata, sa verifice daca e bine. Pentru mine, intamplarea asta va ramane tot
timpul parte din sarbatoare. Craciun fericit! 11:26
4 comentarii:
Frumos scris, feleicitari!
Multumesc! :)
Craciun fericit, stimabile :)
Multe multumiri, si eu iti doresc multa fericire! :)
Trimiteți un comentariu