Reteaua de
metrou e destul de complicata, cu cele 11 linii metrou clasic si doua de metrou
usor (“light rail”). Despre care metrou usor am aflat ieri ca nu are conductor,
merge pe pilot automat. Intr-una din primele zile aici am incercat sa numar
cate statii de metrou sunt in Londra. M-am oprit dupa vreo 74, oricum dureaza
mai mult treaba asta decat intervalul de asteptare la oricare din linii. Cred
ca sunt pe la vreo 200.
Si am fost
foarte mandru de mine cand, dupa vreo doua saptamani, am renuntat la a mai
purta dupa mine brosurica cu harta metroului. Ceea ce nu e mare chestie, de
fapt, lucrurile sunt afisate peste tot in detalii atat de amanuntite incat sa
te ratacesti in metroul londonez ai nevoie de o mare doza de vointa. Exista
semne luminoase inclusiv cu “Aici se termina ultimul vagon de metrou” sau “Sfarsitul
benzii rulante”, asta pe langa harta intregii retele, care e peste tot, sau
brosuri cu harta de suprafata a zonei, gratuit la fiecare statie.
Ieri am
descoperit si linia Jubilee, pe care o suspectez ca e cea mai recenta dupa
felul cum arata statiile. Cu ocazia asta am traversat Tamisa pe dedesupt de fix
8 ori. In statiile care par a fi cele mai noi, dupa stralucirea metalului de pe
pereti si a marmurei de pe podele, metroul trece printr-un tunel de sticla.
Initial, vazandu-l din interior, m-am intrebat care e scopul lui. Apoi, din
exterior, lucrurile pareau sa aiba mai mult sens. Accesul la sina este in
totalitate blocat daca trenul nu e in statie, iar la sosirea trenului usile
tunelului se deschid automat, in sincron cu cele ale trenului. Asa multi
sinucigasi sa fi fost in metroul londonez? Sau asa multe accidente cu oameni care
cadeau pe sina? Pentru ca una din primele intrebari pe care mi le-a ridicat
sistemul asta a fost randamentul de mediu al liniei. E clar ca deschiderea
automata a usilor statiei inseamna un consum de energie destul de important, si
ma intreb daca avantajele acestor tunele de sticla il justifica.
Nici ideea
ca trenurile de pe liniile DLR, adica metrourile usoare, sunt conduse de
calculator nu m-a facut foarte comfortabil, chiar daca am mers doar pe linia
vecina. Sunt sceptic in ceea ce priveste scenariile apocaliptice legate de
revolte ale masinilor, dar am citit suficient Asimov incat sa imi dau seama ca
si asta este o posibilitate teoretica foarte distincta. In tot cazul, e putin
cam tarziu sa ne mai aparam eficient. Isi mai imagineaza cineva o lume fara
internet, fara sateliti artificiali si fara comunicare instantanee intre
oricare doua puncte ale globului? Probabil ca da, dar probabil ca nimeni dintre
cititorii blogului meu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu