miercuri, 21 decembrie 2011

De Craciun, fii mai cum?


Am primit in cutia postala un fluturas care ma indeamna sa inteleg adevaratul sens al Craciunului si sa merg la un centru crestin sa-l inteleg. E un fluturas bilingv, jumatate in engleza jumatate intr-o scriere hindusa despre care nu stiu absolut nimic. Textul spune asa:

What is the real meaning of Christmas?

All over the world, the festival of Christmas is celebrated lavishly. The birthday of Jesus the Saviour of the world is celebrated on Christmas day. We celebrate, by giving gifts to family and friends. However, this cannot give us complete and true joy.

The Lord Jesus needs to be born into our own lives. If you receive Him into your heart, you can experience the true joy. This is the real meaning of Christmas.

‘He will cause the bright dawn of salvation to rise on us and to shine from heaven on all those who live in the dark shadow of death, to guide our steps into the path of peace’ says the Bible.

A prayer to say for Christmas: Lord Jesus, You came down for my sake and were born in this world. You died for my sins and rose up again from the dead. Forgive me my sins. Come into my life as my Saviour. Amen!!

Sunt tare curios ce efect ar avea asupra mea vorbele astea daca as fi hindus, si sunt tare curios daca asta e felul in care inteleg crestinii indieni crestinismul. Pentru ca spiritul acestui textulet mi se pare o interpretare tare naiva si superficiala a ceea ce inseamna crestinismul de fapt. Mi se pare ca rateaza cu totul intreaga semnificatie a intruparii Dumnezeului in om, a spiritului craciunului ca moment zero al crestinatatii (inclusiv in timpul sacru, cu plasarea la sfarsitul anului), a oferirii cadourilor ca semn de smerenie in fata maretiei sacrului.
“Festival” si “lavish” nu se potrivesc deloc cu o nastere umila, in ieslea unui grajd, imi pare. Craciunul nu e “birthday”, nu cred ca cineva sarbatoreste ca pe 25 decembrie Hristos ar fi implinit x ani (2017-2011, dupa caz). Ar fi o sarbatoare prea seaca daca ar fi asa.

Ce-o insemna oare ca Hristos se naste in viata noastra si ca-l primim in inimile noastre? Cliseul asta e atat de folosit in crestinism incat mi se pare ca s-a pierdut cu ttoul deprinderea de a medtia asupra intelesului vorbelor. Si totusi, ma invata fluturasul, acesta este adevaratul inteles al Craciunului.

Citatul din Biblie (fara precizarea locului, si cu mari indoieli ale mele c-ar fi autentic) si rugaciunea (pe care as fi inlocuit-o cu unica rugaciune lasata de Hristos, Tatal nostru) mi se par atat de pe langa ca ar putea organiza propria competitie de off-road.

Laudabila, fara indoiala, deschiderea spre crestinism a unor oameni proveniti dintr-o traditie atat de diferita, dar texte ca asta ma fac sa cred ca nu putem patrunde intreaga profunzime si intreaga bogatie de semnificatii a vreunei traditii religioase, alta decat cea a parintilor nostri. Imi amintesc cand am citit Ramayana cat de mult mi-a placut povestea printului Rama si cum am considerat ca o scriere fantasy foarte reusita.

Si mai apoi, discutand cu Parag, sa-mi spuna cu toata seriozitatea de care el, ca hindus nepracticant, spirit puternic secularizat si cu aspiratii capitaliste, ca acel text e sfant si ca lucrurile s-au intamplat intocmai. Ca regele-maimuta Hanuman si armata lui de maimute l-au ajutat in realitate pe printul Rama sa-l omoare pe demonul care-si avea castelul in norii de deasupra Sri Lankai. Cum sa pricep eu, un crestin, asa ceva? 11:31 

4 comentarii:

Filip spunea...

Citatul ala e cu adevarat din Biblie, desi trebuie sa recunosc ca traducerea nu mi-e familiara (in nici un caz King James, poate vreo traducere moderna).
Il gasesti la Luca 1:78-79.

Leo spunea...

Hehe, a fost greu sa-l gasesti? Oricum, felul in care e redat e total non-canonic.

Archaeopteryx spunea...

"...regele-maimuta Hanuman si armata lui de maimute l-au ajutat in realitate pe printul Rama sa-l omoare pe demonul care-si avea castelul in norii de deasupra Sri Lankai"

Mie această chestie nu mi se pare mai puţin inteligentă, ori mai ilogică decât fizica şi chimia pe care le învăţăm la şcoală.

Leo spunea...

Sunt foarte de acord. E doar mai greu de crezut pentru noi, care am fost educati sa credem in alti zei.