vineri, 30 martie 2012

Magical Mystery Tour

Teenage Cancer Trust at The Royal Albert Hall 2012, Paul McCartney, 29 martie 2012

Sursa foto
Pe 24 februarie, cand s-au pus in vanzare biletele pentru concertul asta, am intrat pe siteul Royal Albert Hall la vreo jumatate de ora dupa 9, ora la care se puneau in vanzare in mod oficial. N-am aflat decat ca sunt vreo 4500 de oameni inaintea mea la coada, iar dupa vreo 2 ore, cand am ajuns la 0, concertul era sold out. Aveam sa aflu in seara asta ca trebuie sa incep sa dau refresh mult inainte de a se pune in vanzare biletele si ca pustiul care a stat in seara asta langa mine a pazit siteul de la 3 dimineata ca sa prinda bilete bune cand l-a vazut anul trecut in Liverpool. Cam ca la coada la butelii.

Cu tot regretul ca n-o sa vad concertul, am uitat de el si mi-am spus sa vanez urmatoarea aparitie a lui Paul McCartney (SIR Paul McCartney de fapt, ca nu sunt leat cu el) in public, eventual la vreun festival de vara cu capacitate mare. La Hard Rock Calling in Hyde Park, ar fi fost ideal. Fortele au hotarat insa altfel. Nu ma asteptam ca si pe aici sa existe bisnitarii de bilete pe care ii vezi la fiecare meci important in Ghencea, pe langa National, la Sala Palatului sau la Romexpo. Si totusi, aflandu-ma absolut intamplator pe langa Royal Albert Hall astazi pe la 6 dupa-amiaza, un individ cu aspect dubios ma intreaba: „Vrei bilete la Paul McCartney?” Prea frumos sa fie adevarat. „Cati bani?” „Astea de 40 de lire, ti le dau cu 150”. Cred ca de fapt pentru genul asta de oameni afacerea e incheiata in momentul in care le-ai adresat primul cuvant. De acolo inainte, pentru ei e doar rutina. Totusi, dupa codeli, razgandiri si cateva „nu”-uri, am obtinut un deal prea bun ca sa fie adevarat: 150 de lire pentru 2 bilete de 80. Cu un pot gratis ca la cantina la Imperial se mananca ieftin. „Sper sa nu fie tzeapa” i-am spus omului care mi-a dat biletele, si nu prea mi-a venit sa cred ca e adevarat pana nu m-am vazut in sala.

Royal Albert Hall, doar cladirea, e suficienta sa ma impresioneze goala, dar aveam prea putina limpezime de minte sa ma gandesc la asta. Am incercat sa absorb cat mai mult din ce-am vazut in jur, dar avea sa fie nimic fata de ce a urmat, seara mergand intr-un crescendo tot mai accentuat. Momentul in care Roger Daltrey, vocea lui The Who, a facut introducerea, a fost si el foarte puternic, dar tensiunea trebuie sa-mi fi explodat intr-adevar abia cand, pe un fundal multicolor ca de la prea mult LSD, vocea lui Sir Paul McCartney a rasunat din ciorchinii de difuzoare: „Roll up! Roll up for the Mystery Tour! The Magical Mystery Tour is coming to take you away...” Si dus am fost. Asemenea profetului Mahomed, in cele doua ore si-un pic de concert, si eu am fost iesit din corpul meu si-am strabatut raiurile, pentru ca la sfarsit sa ma intorc si sa cobor treptele spre iesire nesigur pe picioarele mele, ca un nou-nascut.

„Beatles sunt o chestie foarte de demult, la care nu te gandesti ca i-ai putea vedea vreodata in concert, cam ca Mozart” mi-a spus unul din cei doi pusti din dreapta mea. Si totusi, in fata mea se desfasura in persoana Sir Paul McCartney, si eu ascultam live All My Loving cantata de compozitorul ei. Si chiar daca nu era Beatles, povestile lui Paul McCartney sunt la prima mana. Paul McCartney chiar a fost pe scena la primul concert Beatles de la Royal Albert Hall cand cinelele lui Ringo aveau un ecou dubios si chiar el a fost cel terifiat de sala arhiplina si de acustica mizerabila corectata mai apoi de ciupercile care atarna de tavan.
Iar genul asta de povesti, Sir Paul McCartney le-a impartit cu generozitate, stiind ca are publicul la picioare orice ar face si orice ar spune. Ah, dar vocea aia... Nu prea i-am ascultat vorbind pe nici unul din Beatlesi (poate mai mult pe John), iar in scurtele secvente de voce credeam ca Paul se prosteste intotdeauna. Dar vocea lui chiar este speciala. Iar acel timbru specific este suficient de placut incat nu cred ca m-as satura sa-l ascult pe Paul McCartney ore intregi povestind cum in `67 Jimmy Hendrix l-a chemat pe Eric Clapton pe scena sa-i acordeze chitara. Sau numarand pana la 18 milioane...

Evident, prea putin ar fi contat cum canta efectiv, dar la fel de evident era c-o sa cante bine. Chiar daca cele mai celebre compozitii (Eleanor Rigby, Let it Be, Yesterday) au fost alterate sa se potriveasca zilei si n-au sunat ca inregistrarile originale (cu atat mai putin ca in capul meu – in capul meu suna perfect), au fost multe momente de extaz cathartic. My Valentine, compozitie noua de pe ultimul album, o compozitie in memoria lui John, o melodie dedicata memoriei lui George...

Hey Jude a fost un moment perfect. Nici n-aveam nevoie de McCartney, cel mult sa dea tonul. Felul in care cei 5000 de oameni din RAH au cantat refrenul de vreo 6 ori a creat emotii care nu se pot pune in cuvinte. Si a sunat aproape la fel ca pe album.

Band on the Run... si cate si mai cate...

Iar la Maybe I’m Amazed mi-au dat lacrimile, desi mi s-a parut ca n-am ce cauta acolo. Mi s-a parut ca melodia asta, dedicala Lindei, prima sotie, a fost cantata doar pentru urechile ei si ca, intr-un fel care sfideaza orice stim despre realitate, Linda il auzea pe Paul spunandu-i „maybe I’m amazed at the way I really need you”.

La Get Back au intrat pe scena Ronnie Wood, Roger Daltrey si Paul Weller, si melodia a fost cantata intr-o formula care a vandut impreuna mai multe discuri decat  populatia Regatului Unit.

Cand Paul vorbea despre concertele Beatles de la Royal Albert m-am uitat putin peste sala si mi s-a parut ca nu e nimeni care si-ar zornai bijuteriile mai degraba decat sa bata din palme. Mi s-a parut pentru un moment ca e posibil ca cei in blugi si in tricou sa fi castigat. Ca si comunismul a fost erodat in primul rand de rusii care au invatat engleza ascultand Love me do si Hello Goodbye si care au fredonat odata cu Paul Back in USSR in Kremlin in 2008.

Iar Paul mi sa parut ca nu-i cu nimic diferit de pustiul din Liverpool care, cand a semnat cu Brian Epsteain in `62, nu avea idee ce il asteapta. The magical mystery tour...

In tot cazul, la 71 de ani ai lui inca mai canta doua ore fara pauze, nici macar sa bea apa, si – imi pare – cu aceeasi bucurie de acum 50 de ani. „That was quite good, wasn’t it?” mi-a zis pustiul din dreapta la final, cand probabil fata mea era transfigurata. Nu mi-am gasit cuvintele, dar am vrut sa-i raspund ca-i cea mai mare subapreciere pe care-am auzit-o. 03:09

2 comentarii:

Anonim spunea...

A fost si super afacere in cele din urma. Ma bucur sincer pentru tine.

radu spunea...

phiiiii! excelent