Cand faci o evaluare
a unui film, mi se pare important sa tii seama si de asteptarile pe care le ai
inainte de a-l vedea. Agora mi se parea c-ar putea fi un film cu potential, ma
deconcerta insa poza lui Rachel Weisz care troneaza pe afis. Si mi-era cam
frica, nu cumva sa fie doar o pacaleala, sub masca unui film istoric sa ne
vanda vreo poveste de dragoste sau cine stie ce idee fantezista a cine stie
cui.
Cand a aparut, mi-am
spus ca e probabil vreo drama epica de proportii, iar mediatizarea lui destul
de slaba nu se poate datora decat lipsei de calitate. M-am inselat se pare,
explicatia imi pare acum a fi la capatul opus al spectrului valoric. Agora e un
film foarte greu, foarte dens, foarte plin de continut, un film care se tine de
tine pana cand incepi sa gandesti, sa-ti pui probleme si intrebari, si probabil
de-asta a prins mai greu la publicul larg.
Desi respecta
canoanele hollywoodiene, Amenabar isi duce spectatorii dincolo de simplitatea
intrigilor unui film de actiune cu o pricepere care ma face sa ii reconsider si
filmele anterioare (The Others mi-a placut si mi s-a parut foarte ingenios, dar
Vanilla Sky mi s-a parut cam pierdere de vreme).
Prima jumatate a
filmului e mai mult atmosfera, e o plimbare pe strazile, prin casele si printre
oamenii Alexandriei de la sfarsit de secol 4 crestin. Intreg filmul e de fapt
unul de atmosfera, dar abia in a doua jumatate evenimentele se precipita si
continutul se condenseaza atat de mult incat devine foarte greu de asimilat
intreaga paleta de planuri pe care se desfasoara problematica filmului.
Planul care pare sa
predomine e cel al disputei politice, al intrigilor construite atat de
nou-constituita biserica crestina cat si de puterea politica si militara a
romanilor cu scopul de a-si asigura controlul orasului. Imi place ca afilierea
nationala a personajelor e ambigua, asa cum probabil trebuie sa fi fost in
vremurile alea. Numele sunt grecesti, obiceiurile romane,iar lupta intre cele
doua culturi se da pe teritoriul vechii civilizatii a Nilului. Iar sincretismul
religios precrestin e atat de bine surprins incat aproape sigur Amenabar a
citit mult despre cum stateau lucrurile.
A citit Amenabar si
ceva filosofie, pentru ca stie cum functioneaza si ca metodologie, are si date
concrete despre nivelul stiintific al epocii si indrazneste chiar sa aduca in
discutie cateva idei proprii.
„Synesius, you don't
question what you believe, or cannot. I must.” Ii spune Hypatia discipolului
ei, si surprinde prin asta esenta incomensurabilitatii dintre filosofie si
religie.
Iar secventa in care
Hypatia ajunge la ideea traiectoriei elipsoidale a pamantului e plina ochi cu
teorii epistemologice si cu referinte gestaltiste. Chiar mi-a deshis apetitul
sa apuc sa studiez in profunzime limitele paradigmei ptolemaice si revolutia
copernicana, tot nu ma hotarasem la un subiect pentru lucrarea de la cursul
Danei Jalobeanu.
Constructia relatiilor
dintre personaje are de suferit pentru ca celelalte planuri ale actiunii sunt
atat de ample. Cred ca ar fi iesit un film mai bun daca regizorul ar fi taiat
de la astronomie si filosofie pentru a adauga la complexitatea personajelor si
la nuantarea intrigii politice, dar ma bucur ca n-a facut-o.
La fel, crestinismul
iese foarte sifonat din film si i se refuza orice sansa de a se apara. Daca
traducem filmul pentru publicul american, crestinii sunt aia rai, si rai fara
sanse de ispasire. Lucru care, din pozitia din care s-a hotarat sa se faca
filmul poate fi destul de aproape de adevar, dar cu siguranta ca in realitatea
timpului lucrurile au fost mai nuantate.
Mi-a placut si ca
filmul e jucat foarte bine. Rachel Weisz e intr-adevar cam plata, singurul
lucru pe care-l face foarte bine e sa-si arate curul, dar rolurile secundare
sunt o grozavie.
Cea mai mare
surpriza a fost Max Mighella, de la care nu ma asteptam sa vad o asa buna
performanta la doar 21 de ani, si din nou a fost un moment in care m-am simtit
mandru de un fapt la care am participat doar cu prezenta, nu si cu fapta.
Mandru ca l-am cunoscut in 2002, rusinat putin ca atunci n-am dat prea multi bani
pe el.
Oscar Isaac
(Orestes) e aproape o revelatie. E primul film in care il vad, dar se pare ca a
bifat deja cateva titluri importante si cu siguranta o sa mai auzim de el. A
lui este cea mai memorabila scena din film, cand ia apararea colegilor crestini
(„If anyone... anyone... dare lay a finger on my brothers... I will run in for
you”). Tot el livreaza o replica esentiala („There are more things that unite
us than divide us.”) la distanta de vreo 40 de minute de Rachel Weisz, dar mult
mai convingator.
La fel, buni si
Rupert Evans ca Synesius (excelenta reprezentare a unei partituri foarte grele,
duplicitatea si ipocrizia fetelor bisericesti), Ashraf Barhom (Ammonius) sau
Michael Lonsdale (Theon).
Iar decorurile,
costumele si figuratia servesc foarte bine povestea si fac alunecarea in
atmosfera extrem de usoara.
Mi-a placut asadar
Agora, un film de vazut si revazut. I-am dat 9/10 pe imdb. 20:04
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu