Dumnezeu |
Cand Katy a laudat
atat de pe indelete expozitia de la British Library mi-a trezit curiozitatea de
a o vedea. Afisele de la metrou nu reusisera asta. Probabil ca pe buna
dreptate, pana la urma expozitia a fost sincera in ceea ce si-a propus: sa
aduca in fata publicului manuscrisele medievale ale colectiei regale. Valoarea
lor este dubla, iar expunerea a incercat sa releve ambele aspecte: pe de o
parte manuscrisele sunt importante prin continut, ca surse istorice. Pe de alta
parte, ele sunt produsele unor tehnici de obtinere, imprimare, legare si
decorare a pieilor de oaie sau de vita pe care sunt tiparite care s-a pierdut
odata cu inventarea tiparului. Unealta lui Gutenberg e de altfel prezentata ca
un moment de cotitura in istoria manuscriselor medievale.
Aspectul pe care
expozitia a incercat sa-l sublinieze cel mai tare a fost cel al decorarii
manuscriselor. Felul in care autorii lor uscau pielea, o legau, impodobeau
literele iar mai apoi adaugau foite de aur astfel incat desenele si literele
care deschid pasaje sa capete o stralucire specifica. Procedeul asta, fata de
care eu sunt un ignorant complet, se pare ca se cheama „iluminare”. Viziunea
mea se desparte de cea a curatorilor expozitiei atunci cand ei ii numesc pe
acesti mestesugari „geniali”. Cu toata admiratia pe care o am fata de
ingeniozitatea si de priceperea autorilor, imi displace eticheta geniului
aplicata fara o indelunga reflectie.
Altfel, cred ca pot
sa inteleg de ce expozitia ii impresioneaza pe englezi mai mult decat pe mine.
Si probabil ca pentru unii oameni din jurul meu am devenit deja pisalog
repetand chestia asta, dar cred ca diferenta culturala explica foarte multe.
Crescut in spirit ortodox, intr-o tara in care religia e inca mult mai
puternica decat in occident si in care influenta bizantina a fost predominanta
pana foarte de curand, sunt mult mai obisnuit decat englezii cu biblii de
dimensiuni mari si coperti aurite, cu imagini ale fecioarei avand hainele si
aura din metal stralucitor si cu reprezentari antropomorfe ale divinitatii.
Este de altfel
destul de vizibila evolutia stilului. Manuscrisele (cele cateva) din perioada
pre-normanda aveau o vizibila influenta bizantina iar reprezentarile biblice
erau facute in canon rasaritean, foarte familiar oricui stie ca inainte de
Paste se fac denii iar in vinerea mare se trece pe sub masa. In vremea aia, si
probabil pana prin preajma caderii Constantinopolelui, „lumea civilizata” era
inca circumscrisa granitelor imperiului roman, iar vestul Europei si neamurile
germanice erau inca privite cu un dispret demn de „barbari”, in timp ce
acestia, in plina ascensiune militara si politica, erau inca atrasi de mirajul
cultural al Imperiului.
Ultimele manuscrise,
datand de la inceputul secolului XVI, au evoluat deja spre un stil aparte,
matur, cu accent pe unele aspecte vizibile inca si astazi in Europa reformata: reprezentarea
sacrului e umanizata, arhitectura si vestimentatia incep sa aiba aspectul
evului mediu gotic, reprezentarile heraldice si bestiarele cresc in frecventa
si in importanta. Apoi, tot felul de transformari aduse si de schimbarile
tehnologice si politice ale vremii: apare muzica transcrisa, cartografia
cunoaste imbunatatiri vizibile (iar reprezentarea Braziliei din 1542 e de o
acuratete admirabila) etc.
Am fost impresionat
de cateva exponate uluitoare prin felul in care te pun in contact direct cu
istoria: un manuscris al Sfantului Augustin din Hippona, prima „enciclopedie”din lume, opera a Sfantului Isidor din Sevilla, o carte transcrisa de Elisabeta
I (prezentata alaturi de originalul celui mai celebru portret al reginei), un manuscris apartinand lui Henric al VIII-lea cu o adnotare manuala a regelui.
Mare figura, acest
Henric al VIII-lea Tudor. Foarte mult m-a distrat cum au inteles curatorii sa-i
ia apararea. Piosenia si aplecarea spre cele sfinte ale lui Henric al VIII-lea
sunt, spuneau ei, de multe ori uitate in favoarea mult mai cunoscutului lui
conflict cu Vaticanul. Ah, deci respectul fata de cele sfinte ar trebui sa-i
faca uitate cele 4 neveste omorate si semnul de egalitate pe care l-a pus intre
el si Dumnezeu? Hm... 02:02
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu