Au fost cateva ore
in care am inghitit senzatii ca un nou nascut, acelasi nou nascut care acum o
luna si un pic ateriza pe aeroportul din Luton inca intrebandu-se ce cauta DE
FAPT in tara asta. Cu ochi de broasca si urechi de elefant, cum zicea Luminita.
Am iesit la
Monument, fara sa am vreo idee ce fel de monument e acela care a dat numele
statiei de metrou. Dar odata ce ajungi la suprafata te izbeste, aproapte
literalmente. Marele incendiu de la 1666 e cu siguranta unul din cele mai
importante evenimente din istoria orasului, probabil cu repercusiuni grave in
mentalul colectiv cel putin doua generatii dupa ce s-a petrecut. Ca sa fie
sigur ca orasul isi va aminti de marele incendiu mai mult de atat, Charles al
II-lea Stuart, fiul lui Charles I, cel asasinat de armata parlamentului condusa
de Cromwell si care apare ca Charles Martirul pe monument, a construit un
obelisc impresionant prin structura, dimensiuni si dispunere, fix alaturi de
casa in care s-a iscat incendiul care a distrus orasul. Constructia e
monumentala, gandita in asa fel incat sa creeze trecatorului sentimentul de
micime pe care-l dau marile catedrale gotice, iar inaltimea de 202 feet (adica
vreo 60 de metri) e suficienta sa-l faca remarcat si de la distante mari, in
ciuda amplasarii lui fix in mijlocul cartierului financiar, paradisul
zgaraie-norilor londonezi.
De la monument e o
plimbare scurta pana la Southwark Bridge, iar de acolo o alee pustie care
urmareste cursul Tamisei si care te scoate intr-un final la Tower Bridge e un
prilej numai bun de reflectie asupra propriilor ganduri. Iar Tamisa si ea un spectacol in sine, un soi de monstru
domesticit care taie in doua un oras care, secol dupa secol, a invatat sa-l
ignore.
Cand am ajuns la
Tower Bridge se facuse deja intuneric, asa ca experienta nu a avut intreaga
savoare de care e capabila. O sa ma intorc, cu siguranta, cu toate ca si azi am
servit cu pofta din doza de arhitectura medievala care, dintr-un motiv sau
altul, ma fascineaza tare mult. Poarta tradatorilor, pe unde se intra doar cu
barca, groapa cadavrelor, toate turnurile, crenelurile si donjoanele zidurilor
care inconjoara turnul, si tot ecoul mortilor din secolul XIV au supravietuit
incredibil de bine in mijlocul unui oras cat se poate de pregatit pentru
secolul XXI si cele care-i vor urma.
Urcand dinspre
Tamisa spre Tower Hill sa vad monumentul marinarilor cazuti in al doilea razboi
mondial, mi-au luat ochii un rand de ARRI-uri de 10 kilowati care luminau
fatada unei cladiri construite in stil clasic grecesc, cu obisnuitele coloane
dorice. Am trecut printre camioanele echipei, iar privelistea carucioarelor de
camera si a stativelor de reflectoare m-a facut nostalgic dupa munca in
cinematografie, desi e probabil nevoie de doar 2-3 ore din filmarea de noapte de
care oamenii de acolo fara indoiala se pregateau ca sa-mi dispara toata
nostalgia. As vrea totusi sa lucrez la cel putin un film aici, sa filmez la
Battersea, pe malul Tamisei sau in vreo cladire istorica importanta din centrul
Londrei.
Am vazut-o si pe
Dame Judi Dench care mi-a facut cu mana din interiorul unui Jaguar, chestie care
mi-a confirmat ca acolo era platoul pentru o secventa din urmatorul Bond, Skyfall. Poate prind Sherlock Holmes 3. 01:23
2 comentarii:
Ai vre'un site unde pui poze din Londra?
Pe facebook o sa le pun pe toate. Uite aici primul album pe care l-am facut: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.337894169557268.96857.100000100630961&type=3
Ieri am facut o gramada de poze, dar nu le-am descarcat inca din aparat. O sa le descarc ori in seara asta ori maine. O sa le pun tot pe facebook, cred ca fac alt album, sa fie mai organizate. Dar oricum, eu am doar un aparat prostut, asa ca pozele nu ies cine stie ce spectaculozitate artistica. Documentara, cel mult.
Trimiteți un comentariu