luni, 16 ianuarie 2012

Tara te vrea prost


Am auzit la un moment dat o vorba care mi-a placut tare mult. Initial credeam ca pe la Filosofie, la facultate, dar daca stau sa ma gandesc mai bine se prea poate sa fi fost pe la SNSPA, si cred c-a fost profesorul Bortun. Eh, nu conteaza prea tare. Vorba zicea asa: „parintii nostri ne-au lasat o republica si noi am transformat-o intr-o democratie”. Era, mi se pare un citat si sunt aproape sigur ca se refera la America. Oricum, astea-s detalii nesemnificative. Semnificativ e ca m-a facut sa ma gandesc si sa percep diferenta intre republica (treburile cetatii) si democratie (puterea poporului), si sa vad cu mai multa claritate neajunsurile celei din urma.

Un aforism destul de comun spune ca democratia garanteaza fiecarui om dreptul de a fi prost. Ceea ce, dincolo de structura aforistica a vorbei, e destul de adevarat. Mai mult inca, democratiile astea recente, care coaguleaza niste poli de putere destabilizatori si care-l fac pe Adam Smith sa se rasuceasca in mormant reconsiderand „mana invizibila”, chiar incurajeaza individul la a fi prost. La participare la productie si neparticipare la decizie. Eh, si aici e buba.

Intr-un soi de schimb destul de meschin, energiile fizice si intelectuale ale masei de oameni (ale celor 99% cum e la moda acum), se vand la pretul unui trai decent (cu limitele decentei modificate in functie de contextul socio-geografic) in slujba establishmentului. Ce nevoie sa mai avem de educatie critica sau de homo universalis, concepte de ev mediu?

Iar masa de oameni, needucata sa abordeze critic lucrurile, primeste tot ce i se da. Devine, adica, manipulabila. Asta inseamna ca cine controleaza sursele de informare ii pe cei informati. Asta inseamna ca pentru a castiga puterea politica ai nevoie de control asupra surselor de informare. Asta inseamna ca ai nevoie de bani. Asta inseamna ca ai nevoie de locurile care au coagulat banii (polii aia de putere de mai sus). Iar targul pe care-l fac acesti poli de putere economica este putere politica in schimbul unei legislatii favorabile fie mentinerii status quo-ului, fie accentuarii polarizarii economice.

Se ajunge astfel la o situatie in care cei care produc plus-valoarea economica (multimea) nu mai au nici un fel de control asupra ei, pentru ca acesta a devenit un joc intre puterea economica si puterea politica, in timp ce puterea sociala doarme. Cam asa mi se pare ca arata capitalismul acum, si chiar daca am vazut in cate feluri si cat de mizerabil esueaza de fapt comunismul, se pare ca Marx a vazut totusi ceva.

Bine, intreg sistemul asta sucit, care mie mi se pare ca este de fapt capitalismul in forma pe care-o traim noi azi, nu prea mai arata ca o democratie, chiar daca poarta in continuare numele asta. Pentru ca poporul nu mai are de fapt nici o putere. Abia curentele astea recente care promoveaza responsabilizarea corporatiilor, managementul etic al resurselor („etic” insemnand aici „echitabil”), antreprenoriatul social si restul mecanismelor de autoreglare sociala par pe de o parte sa trezeasca societatea civila si sa o faca sa participe pe picior de egalitate cu institutiile la impartirea puterii in societate si pe de alta parte sa dea o posibila solutie la criza in care se pare ca a intrat capitalismul si asa-zisele sisteme „democratice” de azi.  Cum ar veni, sa faca lucrurile sa curga asa cum vrea poporul, nu asa cum zice poporul. Asta e si un raspuns pentru oamenii care ma tot intreaba de ce ma pasioneaza lucrurile astea.

Sigur, ce fac eu aici nu e nici economie, nici filosofie politica, nu e nimic. E doar un soi de dat cu parerea, destul de primitiv si de empiric. Nu-mi permit sa-mi dau cu parerea prea documentat pentru ca am si eu de servit establishmentul. 22:43

Niciun comentariu: