luni, 23 ianuarie 2012

The beautiful game

Conjunctura a facut ca ieri sa nu vad nici unul din cele doua meciuri ale Super-Sunday-ului Sky Sports. Sky ii zice Super Sunday si cand joaca Wigan cu West Brom, dar ieri parca intr-adevar ziua si-a meritat numele, cu 4 din primele 5 echipe jucand intre ele.

Am urmarit pe livescore City – Spurs, speram sa se termine 2-2, sau poate chiar sa dea Tottenham vreun gol norocos in ultimul minut. S-a intamplat invers si se pare ca, in ciuda gargarei din ziare cu Spurs aproape de titlu, the Lilywhites se bat doar pentru un loc de Champions League sezonul asta. 3, cel mai probabil.

La United am vazut primul gol, m-am enervat cand am auzit ca au fost egalati, si am mai prins minutele de prelungire, cu doua ocazii mari de egalare la 2 ale lui Arsenal. As fi vrut sa fie mai clara diferenta, dar e bine ca sunt 3 puncte si ca am scapat de Arsenal sezonul asta.

Acum 2 zile vorbeam cu Nick, colegul meu din Manchester, despre fotbal. Greu, foarte greu sa-l trag de limba, mai ales in directia in care vreau eu. „Din momentul in care spun ca sunt din Manchester, urmatorul lucru pe care-l aud e ‚A, Manchester United!’ Ma bucur pentru oras, e grozav pentru turism. Cand munceam acolo si United juca cu o echipa germana, veneau multi nemti si faceam bani buni. Dar eu tin cu o echipa mica, numita Oldham.”

„Si nu urmaresti si rezultatele celor doua mari?”

„Ba da, ma bucur pentru amandoua in egala masura. E bine pentru oras cand ai doua echipe care joaca in Champions League. Dar pentru mine nu exista optiune. Maternitatea in care m-am nascut e lipita de stadionul lui Oldham. Si amandoua au acelasi nume, Boundary Park. Asa ca nu am alta optiune. Daca ar trebui sa aleg intre United si City as alege City, pentru ca am crescut ca anti-United. Cand s-a infiintat Premier League, Oldham era printre cele 22 de echipe. Aveam stadion sintetic, asa ca ne-au primit. Se pare ca singura conditie era sa stii cum sare mingea din plastic. Si in `94 mi se pare ca am retrogradat. United ne-a batut cu 1-0, am retrogradat in anul ala, iar in anul urmator am picat in liga a III-a. Totul din cauza unui gol.”

„Dar meciurile lui Oldham le urmaresti?”

„Poate fi destul de greu. Nu se televizeaza, iar sambata, cand joaca, de obicei nu sunt acasa. Asa ca poti sa spui ca nu sunt un fan adevarat, nu prea vad meciurile. Am vazut meciul de cupa, contra lui Liverpool, si am vazut semifinala Johnstone’s Paint Trophy. Stii de Johnstone’s Paint Trophy? Am castigat prima mansa a semifinalei, avem sanse bune sa ajungem in finala.”

Inca ma lupt sa inteleg felul in care se raporteaza englezii la fotbal. E clar ca jocul are o importanta enorma aici (am vazut doua discursuri de vanzari, si ambele au folosit metafore din fotbal ca un limbaj universal, inteles de toata lumea), dar se pare ca intelegerea fotbalului nu e nici pe departe la fel de pasionala ca in Europa de est. E clar ca a fi suporterul unei echipe inseamna mult, dar in feluri pe care nu le inteleg.
Cand stateam in statie la Angel asteptand-o pe Diana ma uitam la oamenii care se intorceau de pe Emirates, cu tricouri si fulare cu Arsenal. In Romania, suporterii invinsei ar fi fost fie tristi si tacuti, cu capul in pamant, fie foarte vocali, disecand meciul si erijandu-se intr-un antrenor mai bun decat cel de pe banca, cu toate cliseele care decurg din asta. Aici, am avut senzatia doar ca oamenii se intorc acasa bucurosi de spectacolul pe care l-au vazut. Si ca, daca as fi incercat sa fac misto de ei, ca suporter United, m-ar fi felicitat pentru victorie. 14:15

Un comentariu:

edd spunea...

nu degeaba vocea de pe intro de la FIFA 06 are accent britanic