duminică, 29 ianuarie 2012

Metafilm

Death Proof (USA, 2007), regia: Quentin Tarantino

De cele mai mult ori, un regizor nu prea reuseste sa se desprinda de anumite tipare, de anumite asa-zise „marci regizorale”, de trasaturi care apar si reapar in toate filmele lui si care te fac sa-l recunosti indiferent de subiectul abordat.

La Tarantino tiparele astea sunt mai vizibile, mult mai vizibile decat alti regizori, dar spre deosebire de cei mai multi dintre ei, nu numai ca se mandreste cu asta, dar iti baga lucrul asta in ochi atat de tare incat la un moment dat filmul nu mai este despre propriul subiect, ci despre Tarantino. Evident,dupa ce a dat lovitura cu Reservoir Dogs si Pulp Fiction, nimeni nu mai indrazneste sa ii aduca vreo obiectie sau sa-i refuze vreun buget. Mai ales ca Tarantino se vinde. Dar gagiul are momente in care devine atat de autoreferential incat ca sa intelegi filmele lui ai nevoie de o brosura cu explicatii, ca la muzeu.

Cam asta se intampla in Death Proof, un film care este despre Tarantino de la cap la coada si despre nu mare lucru in rest. Adica, de exemplu, omului ii plac filmele din anii `70. E destul de evident, o spune si el, si nu e nevoie de un geniu sa-si dea seama ca, avand 7 ani in 1970, gustul lui Tarantino pentru filme a fost format in deceniul 8.

Filmele lui sunt suspendate intr-o contemporaneitate ambigua temporal, dar substanta inspirationala a lui Tarantino, intregul lui continut creativ, e blocat iremediabil in anii `70. „Bet you’re a big Lee Marvin fan, aren’t you? Me too, I love the guy” spune Vic Vega in Reservoir Dogs, dar astea sunt cuvintele lui Tarantino. Pentru ca toate personajele lui vorbesc ca el. Inglorious Basterds e un remake al lui Dirty Dozen. Numai ca daca oamenii lui Lee Marvin sunt foarte seriosi, iar Dirty Dozen vrea sa fie strict un film de razboi si un film despre eroi, Tarantino nu face altceva decat sa se prosteasca. Totul are dimensiuni caricaturale, iar filmele lui nu sunt despre lucruri, ci despre alte filme.

Death Proof este un remake al lui Tarantino dupa Vanishing Point (1971), nu se ascunde asta nici un moment. Personajele din partea a doua vorbesc mult despre filmul asta, chit ca nu erau nascute cand s-a lansat. Iar masina pe care o conduce gasca celor 3 fete din partea a doua este cu siguranta visul implinit al unui copil care trebuie sa se fi uitat cu mult jind la Dodge-ul Challenger de 400 de cai din Vanishing Point.
E un film cu multe gagici, in care femeile sunt folosite, se expun si se vad pe ele insele strict ca obiecte sexuale. Evident ca in realitate femeile nu vorbesc si nu se comporta asa. Dar aici femeile vorbesc ca Tarantino si se comporta cum ar vrea Tarantino sa se comporte.

Post-procesarea arunca in aer absolut toata canoanele editarii: nici un fel de preocupare pentru racorduri intre scene, taieturi in mijlocul cadrului, obiecte care dispar pur si simplu din imagine, sarituri bruste si nemotivate in nici un fel de la alb-negru la color. Filmul este zgariat sa ii dea un aspect retro, fara ca asta sa serveasca in vreun fel povestea. Pur si simplu, Tarantino isi face propriul lui Vanishing Point, numai ca asa cum l-ar fi facut el. Cu multe gagici, cu omoruri, cu picioare care zboara prin aer si aterizeaza in mijlocul strazii.

Si imi imaginez ca a mai fost o idee coapta de mintea lui imbuibata cu referinte cinematografice de acum 40 de ani: daca am facut Dodge-ul Challenger din Vanishing Point, oare ce masina ar putea s-o bata pe asta? Ar trebui, evident, sa fie o masina si mai smechera. O masina in care sa nu poti sa mori. Death proof. Doar o astfel de masina ar putea omori Challenger-ul. Deci masina asta trebuie sa aiba un schelet pe capota, sa arate ca e cea mai smechera. Whoaaa, dar cine ar putea sa conduca o asemenea masina? Ah, pai asta e simplu. Daca e vorba de o bataie intre masini, ii lasam pe cascadori sa conduca, normal. 03:08

Niciun comentariu: