miercuri, 30 mai 2012

Prima minune

O regula pe care majoritatea participantilor au uitat-o data trecuta este ca la o degustare de vinuri vinul nu se bea, se scuipa.

That would be rude” „Spitting is cheating” „Spitting’s for quitters” au fost reactiile la replica de mai sus, spusa de altfel mai degraba ca sa fie auzita decat ca sa fie luata in serios. Cand vine vorba de restaurante americane si vinuri, nu pot sa imi scot din minte secventa din Crime Spree in care mafiotii francezi iau micul dejun intr-un fast-food american si cer lista de vinuri. Hard Rock Cafe are lista de vinuri, are si vinul casei si o varietate mult peste pretentiile unui restaurant american. Cu toate astea, nu pentru vin as veni la Hard Rock Cafe. Avem vinuri albe, rosii, rose, gris... Pinot, Chardonnay, Sauvignon... Vinuri italiene, frantuzesti, chiliene, neozeelandeze, sudafricane, americane... Inca mai cred ca vinurile romanesti sunt printre cele mai bune din lume si o cruciada personala este sa conving cat mai multa lume de treaba asta.

„Vin facut din struguri organici” Aici mi se pare ca s-a mers putin cam departe. Cum multe din chestiile pe a caror coperta scrie „organic”, „bio” sau „free-range” exagereaza intr-o masura mai mica sau mai mare. Ei spun ca strugurii sunt „organici”, adica in cultivarea viei nu s-au folosit ingrasaminte sintetice, ceea ce e laudabil. Dar vinul trebuie sa fie supus unui tratament chimic, de asta conteaza butoiul si lemnul din care e facut, sticla si dopul. Vinurile noastre au cu toatele dop metalic filetat, dovada ca sunt facute sa fie consumate relativ repede (adica in maxim vreo 2 ani dupa cultivare).

Si chestia care ma interesa cel mai tare... apa. Primele lucruri pe care le-am invatat despre apa prin generala au fost ca e incolora, inodora, insipida. Dupa aia, la cursul de chimie din anul I din Poli am pus niste indicatori in apa si am vazut ca poate fi bazica sau acida si ca prin apa se invart tot felul de chestii care se pot depune, dizolva, sau combina cu alte substante (inclusiv, sau mai ales, cu peretii recipientului). Obisnuit cu apa din strat freatic care se consuma in Campia Burnazului, prima data cand am baut apa de la robinet in Constanta mi-a venit sa o scuip si mult timp mi s-a parut oribila. Apa de la robinet din Bucuresti, apa de rau, are si ea un gust caruia i-as spune mai degraba neplacut. La fel si aici, unde apa se ia din rezervoare a caror principala sursa de alimentare e ploaia. Si pentru cat de importanta e pentru sustinerea vietii, si pentru ca exista in proportie de vreo 70% in organismul uman, mi se pare ca apa ar trebui tratata cu mult mai multa atentie decat i se acorda de fapt. Am baut de putine ori Evian, apa de ghetar, dar si aia mi s-a parut mai insipida decat apa de strat freatic. Asa ca optiunea mea aici merge. E de discutat si cat de mult e influentat gustul de mediul in care cresti si in care se formeaza, dar asta nu e o lectie de psiho-biologie, e doar o parere despre apa.

Si este si un mic PR pentru o companie care pare sa fi sarit parleazul la aia buni cu ceva vreme in urma. Belu Water cred ca toata apa imbuteliata trebuie sa fie locala, chestie care ar da frisoane unor domni de pe la Evian sau Perrier. De-asta folosesc doar apa britanica de put, adica din stratul freatic, ca sa fie imbogatita cu mineralele din sol. Folosesc in cea mai mare parte recipiente de sticla, pentru ca sticla este reciclabila la infinit. Ambalajele din plastic pe care le folosesc la cantitatile mari, de 1,5 L, sunt reciclate intr-o masura de cel putin 50% si nu contin PVC (despre care eu nu stiu ce sunt, dar se pare ca ar fi polimerii cancerigeni din PET-uri care reactioneaza cu apa). Nici nu m-am obosit sa zic carbon-neutral, cred ca orice companie serioasa ar trebui sa aiba amprenta de carbon 0, iar asta nu inseamna mare lucru si e doar primul pas spre reducerea impactului de mediu. Iar ceea ce mie mi se pare a fi bomba, Belu este o intreprindere sociala, adica toate profiturile lor merg spre Water Aid, un ONG care se ocupa de aprovizionarea cu apa a zonelor in care accesul la apa potabila este dificil. Mai sunt si o companie de succes, prin parteneriatele pe care le au cu localuri si lanturi de top, ceea ce le ofera un branding foarte bun. Cat despre apa minerala romaneasca, de care ar fi cinstit sa beneficieze toata planeta, sa beneficieze, da, dar poate fi transportata in recipiente de capacitate mare si imbuteliata local, impactul de mediu e mai mic. 03:09

Niciun comentariu: