Stiu ca desi ar fi
trebuit, n-am citit multe din operele de capatai ale literaturii universale si
ca din punctul asta de vedere formarea mea e oarecum deficitara. Numai ca
operele astea universale au tendinta sa radieze si sa se verse prin diferite
alte creatii pe care le urmeaza. Nu stiam, de exemplu, ca in seara in care Ruby
invata sa citeasca, cartea din care Ada ii citeste este Wuthering Heights.
Scena asta este, desigur, din Cold Mountain, iar citatul ala mi-a atras atentia
ca fiind unul croit fix pe tiparul literaturii clasice, cu gust pentru
frumusetea conventionala: „My love for Linton is like the foliage in the woods:
time will change it, I'm well aware, as winter changes the trees. My love for
Heathcliff resembles the eternal rocks beneath: a source of little visible
delight, but necessary.”
Si cam asta e tot ce
stiam despre Wuthering Heights, tradus (dupa parerea mea nepotrivit) ca La
Rascruce de Vanturi. E o opera atat de citata incat a ajuns pana si in textele
de umor de larg consum. Si inteleg de ce. Povestea e bine croita, pe undeva
printre randuri mi s-a parut ca vad si ceva din mustata lui Will Shakespeare,
iar scriitura e dupa toate probabilitatile buna. Dar se vede ca e opera unei
femei. Partea reliefata cel mai tare este drama lui Cathy Earnshaw, rupta intre
dragostea colorata ca frunzele toamnei pentru Linton si cea eterna ca stancile
pentru Heathcliff.
Pentru ca n-am citit
cartea, nu pot sa judec cat de buna e transpunerea pe ecran a povestii, dar
doar pentru el insusi filmul e unul foarte bun pentru orice standarde. A avut
ghinionul sa apara in ceea ce a fost probabil cel mai prolific an pentru filme,
1939, in acelasi timp cu Pe Aripile Vantului si Vrajitorul din Oz, si de-asta
figureaza cu un singur Oscar, pentru imagine. Dar Lawrence Olivier si David
Niven ar fi meritat si ei cate unul, cu siguranta, iar punerea in scena in
general e foarte buna, gandindu-ma aici si la decoruri, costume sau regie.
Tocmai imaginea este cea de care as rade cel mai tare, cu experimentele lor de
ramping la 18 si la 12 fotograme care acum sunt rizibile. Dar probabil erau o
noutate in epoca, asta le-a castigat Oscarul.
Cu toate
neajunsurile lor tehnice, cu zapada care cade mai mult orizontal si dintr-o
singura directie, cu decorul de studio suprapus extrem de vizibil pe decorul
exterior sau cu lumina dintr-o singura sursa, filmele vechi au un aer aparte,
sunt atractive pentru ca dau seama nu doar de povestea pe care o spun, ci si de
ideea de a face film din vremea in care au fost facute. Cu siguranta peste
cateva zeci de ani Avengersii sau Xmenii care ne sparg acum box-office-urile o
sa ajunga si ele de ras, dar nu-si vor pierde cu nimic valoarea de filme de
referinta, dimpotriva.
Altfel, in ciuda
unui Lawrence Olivier extrem de chipes, imbracat si ferchezuit dupa toate
canoanele de frumusete masculina ale vremii, si a unui David Niven la fel de
bun, povestea este cea care fura spectacolul. Merle Oberon in rolul lui Cathy
Earnshaw face si ea o treaba buna, dar personal nu pot sa trec peste felul in
care este costumata si coafata, cu siguranta cu acelasi scop, de a se potrivi
pe tiparele de frumusete ale vremii.
Un comentariu:
mie mi-a placut mai mult decat Gone with the wind.
Trimiteți un comentariu