La cat de multe
carti se scriu despre fotbal (si de fapt despre orice) in Anglia, mi se pare
ciudat ca tocmai un episod atat de semnificativ ca accidentul de la Munchen sa
nu fie acoperit din toate unghiurile de jurnalistii sau pretinsii jurnalisti
sportivi. Si totusi, desi in fragmentele de cronica pe care le reproduce pe
coperti se vorbeste despre mai multe carti despre Munchen, cartea lui Jeff
Connor pare a fi una de referinta. Daca e asa ar fi pacat, pentru ca desi Jeff
Connor e documentat si informarea lui e minutioasa, marele minus al cartii este
ca nu stie sa se opreasca la a descrie faptele si arunca cu judecati, unele
mergand evident impotriva simtului comun, doar pentru a demonstra o teza sau a
castiga in spectaculozitate.
Desi spune ca e
constient de potentiala acuza de a capitaliza drama de la Munchen si ca stie
cum s-o contracareze, mie imi pare ca tocmai asta face Jeff Connor: se hraneste
cu drama celor morti in accidentul de la 6 februarie si vinde cartea tocmai pe
baza promisiunii descrierii unui dezastru. E drept ca asemenea povesti
trebuiesc spuse, dar responsabilitatea celor care isi asuma o astfel de sarcina
e uriasa. Iar de aceasta responsabilitate, autorul se absolva doar partial. Ca
foarte multi care au scris despre accidentul de la Munchen, si Jeff Connor pare
preocupat sa gaseasca un vinovat. Iar tapul ispasitor, in opinia lui, este clubul,
cel care n-a avut grija de familiile si de urmasii mortilor de la Munchen.
Fanii United au avut
de multe ori divergente cu conducerea clubului, dar pana la urma cred ca ceea
ce ne dorim cu totii cel mai tare este un club puternic si capabil intotdeauna
de a atinge performantele maxime pe care le permite jocul. A acuza clubul ca
l-a platit pe Cantona mai mult decat familiile victimelor de la Munchen sau
lucruri asemanatoare inseamna a deschide o cutie a Pandorei din care nu au cum
sa iasa solutii unanim multumitoare. Pentru ca cine poate spune cat valora
viata lui Duncan Edwards? Sau de cati bani avea nevoie sora lui David Pegg?
Sau, asa cum se intreba sora lui Liam Whelan, cam de cati bani ar fi nevoie
sa-i aduca fratele inapoi?
E drept, in carte se
da cuvantul si lui David Meek, jurnalist oficial al clubului, care are o
pozitie foarte echilibrata, iar sora lui Liam Whelan da un verdict destul de
cinstit: „a fost o situatie careia nimeni nu era pregatit sa-i faca fata”. Dar
autorul isi exprima clar acuzele la adresa clubului, si in special a lui Martin
Edwards, numai ca aceste acuze imi par a ascunde si lucruri care n-au nimic
de-a face cu Munchen. Matt Busby e si el acuzat de a se fi debarasat cam fara
sentimentalisme de Dennis Viollet si de Albert Scanlon dupa ce jocul acestora a
fost afectat de accident, dar am vazut cu totii de prea multe ori ca
performanta nu se face cu sentimentalisme.
Dincolo de aspectele
astea, mai degraba tehnice, as zice ca e o lectura obligatorie pentru cine vrea
sa inteleaga ce a insemnat generatia Busby Babes pentru Manchester United.
Pentru ca, mai important decat accidentul de la Munchen, cartea confera mult
context. Fiecare dintre victimele accidentului aviatic devin, din simple nume
pe o lista, personaje reale, cu vieti proprii, cu suisuri si coborasuri,
calitati si defecte. Am inteles in ce raporturi era Harry Gregg cu restul
echipei, de ce Roger Bryne era atat de important pentru Manchester si pentru
Anglia, cine erau de fapt Eddie Colman sau David Pegg, de ce Duncan Edwards a
intrebat de meciul cu Wolves imediat cum s-a trezit din coma sau de ce Liam
Whelan a spus „Daca asa arata moartea, eu sunt pregatit!” inainte de a se urca
in avion pentru ultima oara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu