Am zis sa imi dau cu
parerea despre Extremly Loud and Incredibly Close. In mod normal n-as face-o,
pentru ca filmul nu mi-a inspirat foarte multe. E genul de film de la care te
astepti in orice moment sa inceapa actiunea si la un moment dat, dupa vreo
90-150 de minute, apare genericul de final. Uneori asta e frustrant, dar filmul
poate fi salvat daca e facut cu stil. Daca bucatica neconventionala de poveste
pe care a spus-o, fara introducere si fara final, a spus-o intr-un fel
atractiv, care sa te lase sa apreciezi alte aspecte in afara povestii
propriu-zise.
EL&IC se vrea o
povestioara moralizatoare, poate chiar este, dar felul in care isi livreaza
morala nu prea m-a atins. Lectiile sunt, evident, dintre cele bune: trebuie sa
depasim momentele grele din viata cu optimism, sa nu ne cantonam in trecut si
sa privim tot timpul inainte, importanta familiei etc. Dar copilul semi-autist
n-are nici o vina ca apare intr-un moment in care cinematografia a dat deja un
numar bunicel de filme cu copii autisti care au devenit referinta si fata de
care EL&IC pica rau.
Ar trebui sa-i dau
filmului si un pic de context: am aflat de Jonathan Safran Foer dintr-un
trailer al cartii Eating Animals, pe care mai apoi am gasit-o si am citit-o
pentru ca se intalnea cu unul din interesele mele. Literar, cartea nu m-a
impresionat, dar de atunci si pana acum a devenit o referinta datorita
documentarii impresionante. Si pentru ca stiam ca JSF e autorul lui EL&IC
mi-am facut o nota mentala ca daca vreodata ma voi intalni cu cartea, sa o
citesc.
Intamplarea a facut
ca intre timp sa apara filmul, aceasta metoda simpla de a da oamenilor impresia
ca au o anumita autoritate vorbind despre cartea care sta la baza lui. Si nu
stiam absolut nimic despre film, am aflat ca ii are in distributie pe Tom Hanks
si Sandra Bullock abia pe parcurs. Dar asteptarile erau maricele. Retrospectiv
vorbind, e posibil ca EL&IC sa fie o carte ne-ecranizabila. Pentru ca mi se
pare ca JSF are o anumita pricepere de a livra mici povestioare cu morala care,
desi par simple si nepretentioaze, ajung sa se insinueze cumva in constiinta
cititorilor si sa ramana acolo.
In nici un caz nu la
fel se petrece cu filmul asta. Am simtit o oarecare placere estetica in
interactiunea dintre baiat si bunicul lui mut (probabil nu e un film sponsorizat de Orange). Dar dincolo de asta... nimic. Si asta e prea putin ca
sa-l salveze. In regula, am putea sa ne gandim la cei ramasi in urma mortilor
din atentatele din 11 septembrie. Cei 3000 de oameni care au murit acolo aveau
familii si fiecare om avea propria poveste de viata. Cu siguranta macar cativa
din cei 3000 se aflau acolo doar conjunctural si au avut un ghinion teribil sa
se numere printre victime. In regula, dar linia asta epica e abia in planul
doi.
Ar mai fi ceva
interesant: New York-ul. Abia in momentul asta mi-a picat fisa, si din
perspectiva asta poate ca filmul are cu ce se lauda: exploreaza unul din
modurile in care se poate reda personalitatea si spiritul unui oras. Criteriul
e absolut intamplator, dar e de domeniul evidentei ca nu poate fi decat asa. Ca
atunci cand iti propui sa prezinti un tablou atat de complex inevitabil unele
aspecte, chiar importante, vor fi lasate pe dinafara si firul rosu pe care se
vor impleti detaliile va fi doar unul dintr-o serie imensa de linii epice la
fel de bune.
Reversul unui astfel
de demers insa este ca foarte rar el ii va atinge pe cei care nu au afinitati
cu locurile care devin, intr-o astfel de opera, personaje. Imi place de fiecare
data sa consum creatii artistice despre locurile pe care le cunosc sau care ma
intereseaza, dar cum nu am nici un interes in a surprinde spiritul New
York-ului, imi imaginez ca e normal ca EL&IC sa nu ma atinga.
Totodata, spunand
asta, inseamna ca filmul si-a asigurat un public de vreo 8 milioane de oameni.
Enorm. 01:03
Un comentariu:
Salut! Cred ca odata cu comentariul asta cititori meii au vazut deja despre ce e vorba. In tot cazul, mai mult decat ce scrie pe blogul tau n-as putea spune. Ii urez multa sanatate mamei tale si sper sa strangeti banii de care aveti nevoie.
Trimiteți un comentariu