duminică, 23 septembrie 2012

Occupy Jesus Christ


Foto: www.entertainmentwise.com
Pentru mine, un novice al genului, Jesus Christ Superstar e esenta music-hallului. Cum zic englezii, be all, end all. Este Music-hall-ul, genul transformat in substantiv propriu. Visam sa vad JCS live de multi ani, asa ca in seara asta, cand in sfarsit s-a intamplat, lucrurile nu pot sta decat foarte bine. Si nici macar nu e o reprezentatie oarecare, ci un tur englez cu mediatizare puternica si cu o distributie grea pentru cei familiarizati cu scena londoneza. Singurul nume de pe afis pe care il stiam a fost Mel C, fosta Spice Girl, in rolul Mariei Magdalena, desi se pare ca tocmai ea a fost cel mai slab cotat nume. Toata lumea l-a laudat pe Tim Minchin, care l-a jucat pe Iuda, si e bine ca au ales un nume cu greutate pentru ceea ce mie imi pare a fi rolul principal.
Credeam ca o sa avem probleme de vizibilitate cand am intrat pentru prima oara in imensa sala de la O2 arena, dar pana la urma se pare ca de vazut am vazut foarte bine, buba a fost acustica. Sonorizarea a fost buna si n-au fost probleme tehnice, doar ca sala fiind foarte mare si nefiind gandita ca spatiu de evenimente, sunetul disipeaza foarte repede, asa ca apare uneori senzatia de ruptura, de distanta intre performeri si public, mai ales ca sunetul aplauzelor nu reuseste sa se cumuleze nici daca toti spectatorii aplauda la unison.
Punerea in scena a avut o tenta moderna, actuala, un fel de opozitie intre hippioti si businessmani, intre rebeli si costume. Ceea ce suna a fi deranjant in mod normal, dar totul s-a facut discret, sugerat doar prin detalii tehnice, de costume si de lumini, ajutate de multe ori de grafica de pe ecranul de fundal, foarte inteligent gandita. Hristosul gandit de Andrew Lloyd Weber nu e modern, ci atemporal, spectacolul functioneaza in orice fel de decor iar accentul este intotdeauna, asa cum e normal, pe muzica si pe poveste mult mai mult decat pe fundalul actiunii.
M-am speriat putin la inceput, cand Tim Minchin a deschis spectacolul cu Heaven on Their Minds, pentru ca am avut impresia ca, in dorinta de a pune o amprenta personala pe rol, o sa strice estetica compozitiei. Era inevitabila comparatia cu filmul, iar interpretarile din film mi se par intr-adevar cele mai bune pe care le-am vazut, si intr-adevar, Heaven on Their Minds a fost mai degraba o nereusita, dar imediat dupa lucrurile au inceput sa mearga. N-am mai simtit apoi nici o deturnare de ritm pana la sfarsit, la Superstar, cand din nou interpretarea lui Tim Minchin e dezavantajata teribil de comparatia cu varianta filmata a lui Norman Jewinson.
Dar corpul principal al spectacolului a curs excelent. Muzica, versurile si povestea sunt atat de bine potrivite incat nu-ti dau prea multe sanse sa gresesti. Mi-a placut in mod special cum se contrapunctau protagonistii pe melodiile de confruntare. Vocea lui Iuda a sunat foarte dur in contrast cu Mel C interpretand-o pe Maria Magdalena pe Everything's Alright, iar tensiunea dintre Isus si Iuda a fost redata extraordinar atat pe Everything's Alright cat si pe Damned for All Time.
Baietii rai au fost foarte bine ilustrati de costume si grafica si mi-a placut ca, desi fiecare si-a luat anumite libertati si si-a asumat o anumita tipologie, au ramas in rol si au fost usor de recunoscut. Caiaphas a devenit businessmanul necrutator, Pilat a fost judecatorul echilibrat in timp ce cantecul lui Irod a fost de departe cel mai reusit moment al spectacolului. Irod a aratat excelent ca prezentator TV, cu animatoare si lumini multicolore, in timp ce cireasa de pe tort a venit pe finalul cantecului, cu 3 vorbe adaugate pentru audienta secolului 21: „So what do you think? Lord or Fraud? Text now, and we'll be back after a short break!
Grafica cu titluri de ziare anuntand ca „Messiah” este in custodia politiei si intrebandu-se daca este „End of the line for Jesus Christ?” a aratat foarte bine pe arestare, iar multimea care arunca intrebari a fost – evident – transformata in ziaristi de tabloide.
Momentul cu cea mai mare incarcatura emotionala mi s-a parut a fi – asa cum e probabil intentionata compozitia – Ghetsemane. Versul „I will drink your cup of poison” mi-a rasunat mai intai in inima, abia apoi in urechi.
Iar crucificarea din final, ajutata de o montura foarte inteligenta, a imbracat pana la urma destul de bine intreaga piesa, desi a diluat putin din intensitatea finalului lui Superstar. M-am gandit ca ar fi fost absolut surprinzator daca dupa Superstar ar fi incheiat cu Isus cantand Always look on the Bright Side of Life. Ar fi fost poate foarte ciudat, dar ar fi aratata atat de englezesc... ar fi fost ceva complet diferit. 01:13

Niciun comentariu: