duminică, 16 septembrie 2012

Arta cere exercitii


Pentru ca este probabil cea mai cunoscuta si cea mai bina vanduta carte a lui Dalai Lama, am vrut de mult timp sa citesc Arta Fericirii. Din cate stiu, nu este tradusa in romaneste, de-asta n-am cautat-o foarte activ pana acum. Imi imaginam ca in linii mari ideile sunt cam aceleasi ca in toate celelalte scrieri ale lui Dalai Lama, pentru ca principiile sistemului pe care il promoveaza el sunt, ca de altfel principiile oricarei religii, foarte simple. Filosofia din spatele sistemului e interesanta doar din punct de vedere scolastic, dar are putina relevanta cand vine vorba de partea practica a lucrurilor.
Speram in schimb ca asta sa fie cartea in care principiile astea sunt esentializate si structurate in asa fel incat cineva care ar citi doar asta sa inteleaga cam despre ce e vorba cand vine vorba de Dalai Lama. In felul asta, as fi putut da oricui cartea s-o citeasca si ar fi inteles de ce Dalai Lama e o prezenta atat de influenta in viata mea. Din pacate nu e asa, si incep sa cred ca nici macar nu exista o asemenea carte. O sa mai caut totusi. Figura lui Dalai Lama e una care atrage multi oameni dintr-o sumedenie de motive si cine stie, poate cineva reuseste sa se apropie de el cu fix aceeasi abordare ca a mea.
The Art of Happines a fost pana la urma o carte dupa care raman mai degraba dezamagit. Asta pentru ca autorul ei de facto, psihologul american Howard C. Cutler a plecat la drum cu o idee gresita, si a mai facut alte cateva greseli pe parcurs, greseli nesesizate pana la editare. In primul rand, intentia lui declarata a fost de a face o carte intr-un format standard de self-help. Desi spune singur ca si-a dat destul de repede seama de ce asta e o abordare gresita, undeva la un nivel pe care constientul lui n-a reusit sa-l sesizeze abordarea lui ramane una de autor de self-help. Iar premisa gresita cu care pleaca la drum cartile de self-help este urmatoarea: „Citeste cartea asta si cand o termini de citit o sa-ti fie mai bine”. Nimic mai fals, si probabil ca multi dintre autorii lor stiu asta. Ceea ce face ca intreaga literatura de self-help sa fie un fel de inselatorie, mai mult sau mai putin intentionata. O abordare mai adecvata imi pare ca ar fi: „Citeste cartea asta si cand o termini de citit o sa stii ce trebuie sa-ti faci ca sa te simti mai bine”. Ca la o carte de bucate, de fapt. Dupa ce citesti reteta nu o sa ai prajitura gata, ci o sa stii ce trebuie sa faci ca sa obtii o prajitura. Dar de acolo pana la a manca efectiv prajitura mai sunt multe de facut: aduna ingredientele, instrumentele de care ai nevoie, combina si prepara ingredientele si respecta procesul si timpii de care ai aflat din cartea de bucate. Abia la urma vei avea prajitura din care te vei putea infrupta. Privite asa, nu cunosc carti de self-help mai bune decat scrierile fundamentale ale religiilor. Biblia, Coranul, Bhagavad Gita sau Dao de Jing functioneaza toate la fel de bine. Pentru ca principiile soteriologice sunt fundamental identice, si destul de simple. Aplicarea lor, punerea lor in practica, aici e buba. Pentru ca Arta Fericirii nu e ca o pastila sau o injectie, nu e ceva care se intampla la un moment dat si in urma caruia devii fericit. Fericirea, mantuirea, salvarea, sanctitatea, sau cum i-o mai zice zilele astea unei vieti implinite se obtine in urma unui proces continuu si al dracului de greu. Ce trebuie sa facem, in ultima instanta, stie oricine, a doua intrebare a tetralogiei lui Kant are mai degraba implicatii axiologice si tangential ontologice pentru ca principiile etice de baza provin dintr-un simt comun pe care unii prefera sa-l atribuie esentei divine din om.
The Art of Happiness este, asadar, o carte de convorbiri intre Dalai Lama si Howard Cutler plus extrase din conferintele lui Dalai Lama (in special seria de o saptamana din Tucson, Arizona din 1993) filtrate de abordarea si de inchisoarea paradigmatica a psihologului american. Pentru ca ne lovim aici de alte doua greseli pe care le face Howard Cutler: prima este mai putin grava, este doar o incercare de a traduce perceptele buddhismului tibetan in limbaj psihologic. Desi exista un grad de incomasurabilitate intre cele doua, tentativa asta are si o oarecare legitimitate, dar am impresia ca e nevoie de cineva suficientd e versat in ambele, iar Howard Cutler nu pare sa inteleaga buddhismul suficient de bine. In fine, asta e scuzabila. A doua greseala insa e una care releva o profunda carenta de intelegere a sistemului filosofic al lui Dalai Lama: Howard Cutler cauta in permanenta sa sustina afirmatiile liderului tibetan cu cercetari stiintifice. Cele doua se desfasoara insa pe planuri in totalitate diferite. Cunoasterea stiintifica are o structura fundamental diferita fata de abordarea filosofico-religioasa. Adaugam la asta faptul ca psihologia e o stiinta atat de noua incat metodele si experimentele nu sunt pe deplin cristalizate, asa incat interpretarea datelor este mult mai subiectiva si mai supusa subiectivitatii interpretilor fata de disciplinele stiintifice de traditie si obtinem o lucrare care pune cap la cap date destul de aleatorii pentru a demonstra principii care nu sunt menite a fi demonstrate. Departe de a da credibilitate buddhismului, metoda asta stirbeste autoritatea principiilor lui pentru ca le aduce in teritoriul stiintific al argumentatiei si failibilitatii, unde adevarul depinde mai degraba de priceperea argumentatorului decat de adecvarea cu realitatea. Prin contrast, Dalai Lama sustine in permanenta ca validarea spuselor lui trebuie facuta doar de practica si de experienta. Evident ca si asta e o abordarea criticabila, dar este un sistem coerent, iar nici Howard Cutler nici Dalai Lama nu par interesati de o dialectica filosofica riguroasa in cartea asta.
Este probabil o tendinta personala, aceea de a aseza toate lucrurile si faptele intr-o matrice definita de istoria filosofiei si inteleg ca The Art of Happiness se desfasoara pe un palier diferit, dar nu mi se pare scuzabil felul in care Howard Cutler isi ia referintele din pop-culture in loc sa apeleze la ideile care au fondat directiile si principiile de care are nevoie. Astfel, Mr. Spock sau Inspectorul Harry Callahan sunt preferati ca autoritati stiintifice in fata unor neica-nimeni de teapa lui Mill sau Hobbes. Pentru un om care si-a pierdut ceva vreme incercand sa studieze filosofie, treaba asta nu prea pica bine.
Am retinut o idee asupra careia merita reflectat mai mult , o chestie la care nu prea m-am gandit pana acum si care reprezinta, pentru mine cel putin, o abordare inedita a suferintei. Se pleaca de la studiile facute pe leprosii din India, pe felul in care nu mai percep durerea in organele moarte si pericolul pe care il reprezinta faptul asta. Organele devin astfel excrescente inutile, nu doar lipsite de functionalitate, ci si consumatoare inutile ale organismului, surplusuri maligne. Se pare ca perceptia fizica a durerii are asadar un rol important in a mentine unitatea organismului. Extrapoland (recunosc, printr-un salt logic, dar aici este partea asupra careia merita sa meditam mai mult), Howard Cutler traseaza o analogie cu societatea umana si recunoaste suferinta ca liant fundamental al unitatii lumii vii si al societatii umane in special. Suferinta are astfel un rol important si ne face sa intelegem ca eradicarea ei nu este un act individual ci o actiune comuna, un efort colectiv al tuturor fiintelor vii. Nu exista fericire strict individuala, depindem de ceilalti intr-o masura mult prea mare pentru a putea fi fericiti in mijlocul unui ocean de suferinta. Ceea ce justifica inca o data deschiderea spre ceilalti, exercitiile de compasiune si empatie.
Citatele extrase:
6: "I think that in modern Western society, there seems to be a powerful cultural conditioning that is based on science. But in some instances, the basic premises and parameters set up by Western science can limit your ability to deal with certain realities."
200: "A tree with strong roots can withstand the most violent storm, but the tree can't grow roots just as the storm appears on the horizon."
211: "In the same way that physical pain unifies our sense of having a body, we can conceive of the general experience of suffering acting as a unifying force that connects us with others. Perhaps that is the ultimate meaning behind our suffering. It is our suffering that is the most basic element that we share with others, the factor that unifies us with all living creatures."
256: "If you respond to situations with anger and hatred, not only does it not protect you from the injury or harm that has already been done to you - the injury and harm has already taken place - but on top of that, you create an additional cause for your own suffering in the future."
286: "Love is difficult to define, and there may be different definitions. But one definition of love, and perhaps the most pure and exalted kind of love, is an utter, absolute, and unqualified wish for the happiness of another individual. It is a heartfelt wish for for the other's happiness regardless of whether he does something to injure us or even whether we like him. Now, deep in our hearts, there's no question that everyone of us wants to be happy. So, if our definition of love is based on a genuine wish for someone's happiness, then each of us does in fact love himself or herself - every one of us sincerely wishes for his or her own happiness."
297: "There are so many things that divide humanity, so many problems in the world. Religion should be a remedy to help reduce the conflict and suffering in the world, not another source of conflict." 15:19

Niciun comentariu: