marți, 9 octombrie 2012

Nici chinezi nici suedezi

Conferinta “Rolul statului in promovarea responsabilitatii sociale”, 28 septembrie 2012, Hotel Howard Johnson, Bucuresti

Urmaresc activitatea online a retelei Actionam Responsabil cam de cand a aparut. Am tot incercat sa-mi dau seama cine e in spatele ei si care e treaba cu JCI International. Desi faceau totul cum trebuie si nu i-am prins cu pasi sau intentii gresite, eram suspicios in legatura cu ei din simplul motiv ca erau finantati din bani de la POSDRU. Si am prejudecati foarte puternice legate de finantarile POS. Stiu ca banii de acolo se obtin foarte greu, pentru ca sunt indeobste rezervati pentru „prieteni”. Pentru Cosa Nostra, mafia institutionalizata romaneasca. Ca sa iei bani de la Phare trebuie sa ai niste prieteni potriviti. Ceea ce e o tampenie, pentru ca multi oameni cinstiti au incercat sa ia bani prin programele POS si n-au reusit, pentru ca au fost atat de naivi incat sa-si imagineze ca e suficient sa indeplinesti conditiile impuse de Uniunea Europeana. Ceea ce a dus la o absorbtie redusa a fondurilor europene (mi s-a parut cel putin ciudat cand am auzit asta. Chiar asa, nici sa delapideze nu sunt in stare?), ceea ce a dus la suparari si amenintari dinspre dl. Barroso inspre Romania. In fine, treaba lor. Cum-necum, au fost si oameni bine-intentionati care au reusit sa puna mana pe bani europeni, pentru ca au fost suficient de descurcareti sa gaseasca firma de „consultanta” potrivita.
Sunt convins ca si oamenii de la JCI au oarece prieteni potriviti, convingere intarita de faptul ca au reusit sa deschida dialoul cu guvernul legat de documentul StrategiaNationala de Promovare a Responsabilitatii Sociale 2011-2016. Imi amintesc cat de uimiti si revoltati in egala masura au fost activistii din CSR mai prin primavara, cand au citit documentul si si-au dat seama ca e inept si ca nici o autoritate CSR din domeniul privat nu a fost consultata in scrierea lui. Stiu ca oamenii au pierdut in general orice speranta legata de o functionare adecvata a aparatului institutional guvernamental din Romania, si pe buna dreptate, dar pana la urma Statul e o chestie de care ne lovim prea mult si prea des ca sa-l putem ignora. Asa ca initiativa JCI de a pune la aceeasi masa activisti CSR cu reprezentanti ai guvernului mi se pare una grozava si extrem de utila, chit ca rezultatele or sa se vada abia peste ceva timp, si doar daca dialogul va fi continuat intr-un mod sustinut. Discutia de vineri a fost, cum ar spune Lao Tzi, primul pas din calatoria din 1000 de li.
De notat atitudinea reprezentantilor guvernamentali in primul rand: cei doi secretari de stat anuntati ca deschizatori de conferinta, Dan Mihalache si Denisa Patrascu, n-au venit. Sa consideram faptul ca si-au cerut scuze un minim de decenta, gandindu-ne ca puteau foarte bine sa-si vada de treaba? Nici macar nu stim dac-au facut asta, doar Rodica Lupu a fost cea care si-a cerut scuze in numele lor. Momentul citirii declaratiei lui Dan Mihalache a fost de un penibil demn de plenul parlamentului, nu de o sala cu oameni care incearca sa faca lucruri constructive. Mai departe, Mihaela Toader, suplinitoarea d-lui Mihalache, a stat doar pana cu putin inainte sa spuna ceva util. In locul ei a venit Dragos Negoita, expert. De domnul Negoita am fost foarte placut surprins. N-a ascuns deloc faptul ca e la fel de descurajat ca noi toti de cat de prost functioneaza aparatul administrativ si mi-a parut genul de om cu care se poate discuta. Portita de intrare, fisura din barajul mafiot guvernamental, genul de om pe care e bine sa-l ai in reteaua secreta de oameni cu care se poate lucra de care vorbea Mircea Toma. Mi-a placut si de Victor Iliescu, consilier la Ministerul Educatiei, si de faptul ca – desi a ignorat intrebarile incomode – a incercat sa indrepte discutia pe un fagas constructiv mai degraba decat in directia acuzelor reciproce.
Pentru ca pana la urma de asta e vorba. De dialog, de depasirea lipsei de incredere dintre societatea civila si stat, de gasirea oamenilor si a solutiilor potrivite, de crearea masei critice care sa elimine coruptia cu aspect de crima organizata care e politica cvasi-oficiala a administratiei centrale romanesti.
Concret, n-o sa se intample nimic dupa conferinta asta in ce priveste statul roman. Documentul cu Strategia, probabil redactat de o firma de consultanta in urma unei licitatii preferentiale facute publica doar dupa ce se stiau castigatorii, o sa ramana la locul lui, nemodificat si inutil. Dar exista promisiunea unei viitoare intalniri, si a unui dialog de lunga durata. Iar asta va fi constructiv si benefic pentru toata lumea, iar JCI ar avea un merit important daca va reusi sa sustina pe termen lung dialogul si daca se va erija intr-un mediator intre stat si societatea civila.
Dincolo de lucrurile inutile care s-au petrecut, iata cateva din cele care mie mi s-au parut utile: am observat in primul rand ca, asa cum spera John Ashton, s-a depasit dezbaterea terminologica sterila despre ce este de fapt CSR si cum ar trebui sa se traduca. E responsabilitate corporativa sau corporatista? Sau a companiilor? Include etica sau n-o include? Vorbitorii au folosit fiecare terminologia care li s-a parut mai potrivita si, chiar daca la nivel teoretic sunt convins ca inca exista dezacorduri intre ei, e vorba de lucruri de finete, de diferente subtile. In principal, cand vorbeau despre CSR, cu totii stiau despre ce e vorba. Iar cand cineva a spus ca firmele de stat cu pierderi mari nu-si pot permite sa aiba bugete de CSR, Raul Pop a corectat rapid asta, aratand ca nu poti vorbi de responsabilitate daca firma e pe minus. Impotriva ONG-urilor care traiesc din asta, eu as contesta insasi notiunea de „buget de CSR”, pentru ca daca nu are un ROI atunci n-are sens, iar daca are un ROI e un simplu buget de investitii.
Ah, as vrea sa pun aici si clarificarea mea personala asupra a ceea ce este CSR. Dupa mine, cuvantul cheie e „responsabilitate”, iar latura sociala e mai putin importanta, pentru ca de exemplu protectia mediului are doar in secundar o componenta sociala, dar este centrala in conceptul de CSR (The 3 P-s). Mi se pare ca marile corporatii se indeparteaza de termenul de CSR si merg inspre „Corporate Citizenship” sau „sustainability” tocmai datorita neclaritatilor terminologice. Pentru ca responsabilitatea nu incepe de la corporatii, ci de la indivizi, si nu are nevoie de un departament intern ca sa fie implementata, ci poate fi implementata doar printr-o schimbare a paradigmei educationale la toate nivelele, in special la varstele foarte fragede. Iar responsabilitatea companiilor este doar suma atitudinilor responsabile a tuturor indivizilor, de la entry-level la top management. Cea mai frumoasa traducere pe care am auzit-o apartine d-lui Oscar Hoffman de la SNSPA, care spunea in 2009 ca CSR ar trebui sa devina Responsabilitate Sociala Corporatista, unde „corporatist” se refera mai degraba la corpus social decat la corporatii. Ca, adica, intreaga societate ar trebui sa fie responsabila si sa asigure o dezvoltare economica cu suma pozitiva, in care nimeni nu pierde.
Discutia centrala: care ar trebui sa fie rolul statului in RSC? Ar trebui sa fie un motor, un promotor sau un arbitru? Ar trebui sa fie limitat si sa lase societatii civile responsabilitatea auto-reglementarii in privinta dezvoltarii durabile, sau ar trebui sa intervina cu legislatii stricte si obligativitati de raportare de CSR conforma cu standarde tot mai precise? Astea raman intrebari deschise chiar si in tarile in care implementarea responsabilitatii la nivel macro-economic e mult mai avansata, si sper ca urmatoarea discutie sa se centreze pe ele mult mai mult decat cea de vineri, iar reprezentantii guvernului, care chiar sa vina cand promit ca vin, sa participe activ la discutie ca parteneri sinceri de dialog pentru gasirea celor mai bune solutii la problemele prioritare ale Romaniei.
Legat de obligativitatea raportarii conforma cu G3, sau chiar G4 din mai anul viitor: Dragos e justificat cand o sustine, din ratiuni strict comerciale. Dar mi se pare ca trebuie avut in vedere ca resursele necesare raportarii vor frana cresterea economica a companiilor in primul rand, si apoi, evident, si a economiei nationale. Si ca trebuie avut in vedere ce anume e prioritar. Nu trebuie in nici un caz sa urmam modelul chinez, in care orice urma de responsabilitate e suprimata in favoarea cresterii economice cu orice pret, dar cred ca Romania nu e pregatita nici pentru modelul suedez, in care raportarea conforma cu rigorile G3 e cerinta legala.
Mi-a placut o idee pe care am prins-o din zbor, aceea ca preocuparea pentru responsabilitate trebuie sa fie direct proportionala cu impactul asupra societatii. Ca, adica, e mai putin grav daca un patron de bodega de sat nu matura chistoacele de pe jos decat daca ditamai Petromul sau Holcimul fac intelegeri de tip cartel in industria lor.
Am mai aflat si despre standardele OHSAS18001 si despre KING III, pe care vreau sa le studiez ca tema de casa.
Partea a doua a conferintei a fost dominata in primul rand de disputa tripartita intre Geta Diaconu dela KPMG, Dragos Dehelean si Cristi Ducu, legata de cate companii raporteaza ce fac legat de CSR si cat de mult o fac in Romania. E normal ca daca facem criteriile mai laxe gasim mai multe, si e normal ca d-na Diaconu sa fi gasit mai multe decat Dragos. Dar in cazul asta, mi se pare mie, avem nevoie de o standardizare a raportarii. Si pentru ca ISO nu acorda certificari ISO26000, cel mai potrivit candidat mi se pare si mie a fi standardul GRI. Dar atunci revenim la discutia de mai sus, cu resursele pentru raportare fiind prea mari pentru a o legifera. Si atunci mi se pare ca in acest domeniu ar trebui sa intervina autoreglementarea, si ca firmele care raporteaza de buna voie conform GRI ar trebui sa aiba un avantaj competitiv – de o forma sau alta – fata de cele care nu au. Dragos vorbea de „report or explain”, un principiu foarte bun si care chiar pare functional, dar cat de realista e solutia asta cu legiuitorii din Romania?
Am lasat la dospit mai mult de o saptamana articolul, si e pacat pentru ca majoritatea participantilor de la conferinta probabil is vad deja de treaba, dar voiam ca inainte de publicare sa mai adaug cateva vorbe de lauda pentru oamenii de la JCI care au organizat conferinta intr-un fel aproape imepcabil. Nu mi-au placut numeroasele formulare si date despre mine pe care a trebuit sa le completez, dar banuiesc ca asta e pretul platit birocratiei de la Bruxelles pentru banii care finanteaza proiectul. Dar in tot cazul, asta e un lucru secundar. Mi-a placut in schimb foarte mult ideea indrazneata si inovativa de a pune scaunele in cerc, mi-a placut moderarea si felul in care JCI a reusit sa creeze o atmosfera in egala masura placuta si constructiva. Imi place si ca vad din ce in ce mai multa miscare in domeniul sustenabilitatii in Romania, si din ce in ce mai competenta.

Niciun comentariu: