marți, 9 octombrie 2012

Cum va place

Shakespeare - Staging the World, British Museum, London, 19 iulie - 25 noiembrie 2012

Mi-am imaginat gresit ca expozitia de la British Museum e una despre Shakespeare. Expozitia de la British Museum e una despre lumea lui Shakespeare, despre ce s-a vazut prin ochii care au filtrat cotidianul si l-au transformat in cele mai faimoase puneri in scena pe care le cunoastem. Alaturi de o intreaga armata de critici care s-au perindat prin ultimele 4 secole de istorie, expozitia exploreaza si ea felul in care realitatile istorice cu care se confrunta Anglia si lumea la jumatatea secolului 16 trec prin filtrul interior al bardului din Stratford si devin o piesa in piesa, puneri in scena care miniaturizeaza marea punere in scena in care ne desfasuram cu totii. Lumea e o scena...
Si cum e, atunci, aceasta lume a lui Shakespeare? Cum arata Anglia Tudorilor si-a Stuartilor? Cum erau oamenii, cum mergea istoria? Ei bine, oamenii nu erau nici mai buni nici mai rai ca cei de acum sau dintotdeauna, lumea si istoria isi vedeau netulburate de curgerile lor de nepatruns. Anglia se bucura de linistea pe care le-o daduse batalia de la Agincourt si sfarsitul razboiului de 30 de ani si, condusa de un rege-bufon narcisist se pregatea fara sa stie de noile razboaie navale impotriva noii puteri in ascensiune, Spania. Shakespeare a povestit saracimii londoneze despre cum a ajuns tara lor o putere europeana la aproape 200 de ani dupa eveniment, in Henry V.
Venita pe tron cu unica sarcina de a intari si extinde gloria Albionului, Elisabeta I a dat drumul aventurii coloniale a Angliei care avea sa se materializeze in cel mai mare imperiu pe care l-a cunoscut pamantul, doua secole mai tarziu. Sir Francis Drake, Sir Walter Raleigh si alti amirali-aventurieri au descoperit teritorii noi locuite de oameni noi care le-au schimbat perspectiva despre propria lor lume. Nerabdator sa explice publicului lui cum e treaba cu lumea noua, Shakespeare si-a aruncat si el eroii pe o insula necunoscuta in Furtuna.
Londra devenea o metropola importanta, un centru comercial si politic prin care incepeau sa se perinde, la fel ca pe o scena, tot soiul de personaje, care de care mai exotice, iar Shakespeare s-a grabit sa urce cateva dintre ele si pe scena lui, asa ca a scris Othello si Negustorul din Venetia. Iar pe cei care se intrebau cum o fi prin alte parti ale lumii, Shakespeare i-a plimbat din Scotia (Macbeth) pana in Danemarca (Hamlet) si-apoi pana hat, in Verona (Romeo si Julieta). Iar cand cenzura oficiala sau cea semiimpusa de ratiuni economice il impiedica sa spuna povestile pe care toata lumea voia sa le auda, Shakespeare dadea eroilor lui masti ale unor eroi ai antichitatii. Antoniu si Cleopatra, Coriolanus, Julius Caesar, toate au mesaje politice de un fel sau altul.
Dar Shakespeare n-a fost vreun soi de gazetar, n-a incercat in nici un moment sa oglindeasca lumea lui pe scenele din sudul Tamisei. El a fost intotdeauna un entertainer, inca unul dintre cei mai comerciali, preocupat sa dea publicului ce e pe gustul lui, preocupat sa aiba intotdeauna sala plina. Oamenii vor comedie? Imblanzirea scorpiei! Au chef de-o tragedie sangeroasa? Titus Andronicus! Ar prefera o drama istorica? Richard al III-lea! Ceva mai clasic? Trollius si Cresida! Avea de toate pentru toate gusturile in pana lui actorul din Stratford si reusea sa-i fascineze pe toti. Studiile lui de marketing le rivalizeaza cu brio pe cele moderne si, fara studii de psihologie, Shakespeare intelegea intuitiv ca e important sa-ti cunosti clientii. Iar el si-i cunostea regizand mici scenete prin tavernele aglomerate de peste London Bridge, si obtinea un feed-back cat se poate de direct, reactia multimii hotarand astfel soarta eroilor care urmau sa urce pe scena. Iar daca un astfel de talent comercial e dublat de abilitatile PR-istice cu care a reusit sa castige simpatia lui Henry, Earl of Southampton, a Elisabetei si a lui Iacob I si mai ales, de talentul neegalat de a pune inca tanara limba engleza in forme atat de inedite si atat de fascinante, e aproape explicabil cum de s-a ajuns ca numele lui sa fie scris cu cele mai mari litere in istoria teatrului.
Mi-au placut cateva dintre artefactele pe care le-am vazut la expozitie. Mi-a placut tare mult lampa lui Guy Fawkes, sabia de Toledo sau briosa lui Robert the Bruce. Dar toate obiectele si felul in care sunt aranjate sunt ferestre interesante spre felul in care arata si in care gandea lumea anglofona in secolele 15-17.
Si am aflat cu surprindere ca Iacob I, primul Stuart, a fost protestant si ca Guy Fawkes a fost catolic. O alta interpretare gresita a lui Guy, saracul, si o mare intrebare despre cum se face, in cazul asta, ca Charles al II-lea a ajuns sa fie catolic. E clar ca trebuie sa mai citesc, e mult mai mult context in scurta dinastie a Stuartilor decat se pare ca stiu. Cat despre Guy Fawkes... Guy Fawkes a patit-o urat. Torturat, apoi spanzurat si decapitat in public, capul i-a fost atarnat intr-o tepusa pe London Bridge. Inima a fost scoasa s-o vada multimea, iar ce-a mai ramas din corp a fost fiarta, probabil sa se conserve mai bine dupa ce aveau s-o cioparteasca in 4 bucati pe care sa le trimita in cele 4 puncte cardinale. Stiu, pentru c-am vazut pozele intr-un ziar din 1605. 15:05

Niciun comentariu: