Nota: articolul asta e scris pentru Otilia si proiectul ei de a picta demonii si monstrii altora, in speranta ca isi poate gasi inspiratie.
Zeul Pan |
Folosesc cuvantul demon intr-o
acceptie destul de diferita fata de ce tinde sa insemne de obicei si
care se apropie mai mult de sensul cuvantului „daimon” din greaca
veche, din care deriva. Grecii intelegeau prin daimon o creatura
supraumana fara forma sau chip aflata undeva intre oameni si zei,
echivalenta intrucatva lui Mani – spiritul din religiile brahmane
sau ingerilor din religiile abrahamice. Pentru ca nu avea substanta
materiala, nu cred ca demonul se poate reprezenta. Ar fi chiar o
impietate pentru unii. Dar pentru ca aceste spirite supranaturale
aveau in sarcina sa aiba grija de oameni, si pentru ca
failibilitatile noastre in fata perfectiunii divine i-au dus pe
medievali la concluzia ca cel putin unii nu-si fac treaba prea bine,
asa ca trebuie sa aiba o natura malefica. Asa ca, in opozitie cu
ingerii, demonii au capatat forme ale tuturor lucrurilor pe care ei
le considerau urate. Demonul arata ca un tap biped, are copita
despicata si picioare de animal, paroase, asemenea zeului pagan Pan.
Tot corpul ii e acoperit cu blana si e negru ca noaptea si ca cele
mai adanci frici ale imagisticii medieval. Are un corp lung, talia
ingusta si un torace subtire, prin care se vad coastele. Spatele e
lat pentru ca e o bestie puternica. Capul ii e alungit si ascutit,
incepe cu o barba de tap si ea lunga, neagra si ascutita, in antiteza
cu barbile late si albe ale profetilor si patriarhilor. Are coarne in
spirala, a caror lungime variaza in functie de rangul lui intre
draci. Pot fi scurte si ascutite, sau lungi si incovrigate spre
spate, caz in care ii fac capul sa para mult mai mare si dau o
impresie de forta, pentru ca poate lovi cu ele cu mai multa forta
decat orice creatura a lumii asteia. Ochii sunt mici si oblici,
departati unul de celalalt. Nasul scurt si ascutit. Gura e blocata
intr-un ranjet plin de rautate, cu valente ambigue ca un dragon de
hartie chinezesc. In mana dreapta tine ori o furca ori un trident, un
obiect cu mai multe tepuse ascutite, uzat de prea multa folosire,
manjit cu sange si suferinta si prevestitor de rele. Mana stanga e
indoita spre interior, spre piept, ca o chemare, degetele fiind
impreunate pentru a forma un simbol mistic. Are degete subtiri, cu
unghii lungi si ascutite.
Peste imaginea asta, eu am adaugat
ideea demonului ca spirit creator. Ca o chestie care isi pierde din
forma, cu un corp difuz, care se contopeste cu mediul inconjurator
inspre margini. Putem sa pastram imaginea demonului medieval,
alterata doar putin. In primul rand, corpul nu-i e clar definit, ca
granitele unui imperiu de migratori. Figura nu e la fel de
infricosatoare, desi stie sa provoace suferinta. Dar ataca doar cand
ii e sete, iar setea i se potoleste atunci cand individul in care
locuieste da nastere unei creatii pe placul demonului. Poate fi un
tablou, o poezie, un artefact de vreun fel sau altul sau orice
altceva. In felul asta, puterea demonului e in primul rand una
creatoare, dar pentru ca el nu face parte din lumea materiala, nu se
poate exprima in material. Asa ca se foloseste de om, pe care il
chinuie pana cand exprima ceea ce demonul are de exprimat. Nu stim
exact care e motivatia demonului, dar cel mai probabil isi cauta
mantuirea, pe care nu o poate gasi decat prin catharsis, prin
inaltarea estetica. Iar demonul nu-si poate alege decat un individ pe
care sa-l locuiasca, si e obligat sa stea cu respectivul individ pana
cand acesta moare. Daca in timpul vietii individul reuseste sa dea
nastere unei creatii suficient de bune incat demonul sa fie multumit,
atunci demonul se prezinta cu respectiva creatie in fata autoritatii
superioare ca sa-si castige mantuirea (probabil ca aceasta autoritate
superioara e Dumnezeu, dar n-avem cum sti). Numai ca demonul are
dreptul la o singura incercare intr-o perioada lunga de timp, asa ca
de cele mai multe ori, mai ales daca e un demon intelept, prefera sa
astepte moartea individului pe care il locuieste, apoi socoteste care
e cea mai potrivita lucrare cu care sa-si plateasca mantuirea. Pentru
ca demonul e nemuritor, pentru el o viata de om nu inseamna prea mult
timp, nu stie in schimb cand sau daca va mai prinde vreun trup pe
care sa-l locuiasca, pentru ca sunt multe spirite care-si cauta
mantuirea, si toate au nevoie de un trup ca sa o faca. Asadar,
oamenii sunt destul de valorosi si e bataie mare pentru ei.
Daca demonul reuseste sa-si castige
mantuirea, atunci va putea trece din intuneric in lumina, pe care
oamenii o percep ca fiind o nuanta de alb puternic si stralucitor.
Iar demonul va capata chip de inger, cu atat mai difuz si mai putin
material cu cat e mai inalt in rang.
Prea renascentist?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu