joi, 12 aprilie 2012

War Addict

Shaped by War: Photographs by Don McCullin, Imperial War Museum London, 7 octombrie 2011 - 15 aprilie 2012

Cand il juca pe Arhanghelul Mihail, John Travolta voia sa se abat de la drum sa vada tot felul de chestii ciudate: cea mai mare tigaie din lume, cel mai mare ghem de ata din lume si alte asemenea. Lucruri total irelevante, nu? Dar cel mai inalt munte din lume? Cea mai inalta statuie din lume? Cel mai inalt om din lume? Astea or fi mai relevante? Depinde probabil cine si pe cine intreaba. Totusi, si daca as vedea cea mai mare tigaie din lume, tot m-ar incerca sentimentul ala de inaltare cathartica si de uimire in fata frumusetii lumii din care ma tot hranesc de la o vreme incoace. M-as simti mai bine daca cineva mi-ar spune „Uite, asta e cel mai mare ghem de ata din lume!” S-ar chema ca am vazut ceva extraordinar.

Pe scara asta, cam ce importanta o avea cel mai celebru fotograf de razboi din lume? Cam cat de celebru e, cam cat de relevant si cam cate lume stie de el? Probabil ca „nu foarte mult” e raspunsul la toate trei. Dar Imperial War Museum a incercat sa schimbe asta , si eu am profitat sa asimilez un pic de valoare estetica si un pic de soare de primavara londoneza langa statia de la Lambeth North.

Si-asa am aflat povestea lui Don McCullin, pustiul din Finsbury Park care umbla cu gangsteri in anii `50 si care a incercat intr-o zi sa-si vanda fotografiile la ziar. Nu numai ca a reusit, dar si-a si asigurat o slujba care avea sa se transforma mai apoi in cariera si ultimamente in scop al vietii.

The Gov’nors of Seven Sisters aratau ca de Niro si Ray Liotta in Goodfellas inainte sa dea marile lovituri, iar costumele lor batoase pozate pe ruinele cladirilor nerefacute dupa razboi au fost pentru McCullin intrarea in vizuina iepurelui, unde a inceput marea lui aventura.

Zidul Berlinului, razboiul civil din Cipru, foametea din Biafra, luptele din Liban, Vietnam, Cambodgia, Salvador, Irak, India, toate sunt locuri pe unde Don Mc Cullin s-a plimbat si a facut fotografii. Publicatiile pentru care a lucrat, premiile pe care le-a luat si activitatea lui profesionala l-au facut o somitate doar in lumea fotojurnalismului, pentru ca publicul larg nu retine astfel de detalii. Cine a facut fotografia lui Che Guevarra de pe tricouri? Fata afgana? Civilul din fata tancurilor in piata Tien An Men? Toate sunt imagini intrate adanc in mentalul colectiv, dar fotografii nu ajung vedete.

Fotograful devine doar un ochi al cititorului sau al privitorului, iar privitul vine natural, nimeni nu se gandeste la treaba pe care o face ochiul. Numai ca fotografia situatiilor extreme ridica o serie de intrebari referitoare la actiuni din zona gri a moralitatii: cum poti privi indiferent la dramele la care devii martor? Cum te poti opri sa faci o fotografie in momentul in care oamenii pe care ii fotografiezi sangereaza? Cat de corect este sa-ti risti viata pentru o fotografie? Cine ar vrea sa vada cadavre, foamete, rani, sange, moarte si in general toate nenorocirile pe care le aduce cu el razboiul? Eforturile, concurenta, lupta pentru a ajunge sa fotografiezi zona de conflict si dorinta de a ajunge acolo, nu sunt ele la fel de atroce ca insesi grozaviile pe care speri sa le surprinzi? Ce inima trebuie sa ai pentru a face o fotografie si atat unui bolnav de SIDA care doarme pe scheletul metalic al unui pat, sau unui copil infometat pana in pragul mortii care trage de o cutie de conserve goala?

E o meserie murdara si evident periculoasa, cu rezultate de o valoare cel putin chestionabila, pentru ca nici o fotografie nu va vindeca de letargie un public apatic si inert. Iar Don McCullin isi recunoaste pacatele intr-o carte din care se cita mult pe pereti: spune ca fotografiile lui nu au schimbat nimic, ca ajunsese sa isi doreasca apropierea de campul de lupta in detrimentul linistii casnice, ca s-a simtit de cele mai multe ori neputincios. Si ca nu merita sa-ti risti viata pentru o fotografie, oricat de buna.

Destule poze impresionante: copilul din Biafra lasat sa moara de foame pentru ca era albinos, familia palestiniana din Beirut executata de crestini, soldatul impuscat in gat care continua sa lupte... Pozele care m-au atins cel mai mult au fost totusi cele din Cipru, cu luptele de strada intre cipriotii greci si cei turci. Poate pentru ca am simtit ca impart cu oamenii aia sangele balcanic, virtutile si neajunsurile Europei rasaritene. 04:01

Niciun comentariu: