vineri, 6 aprilie 2012

I.D. Salieri

Nici Pedro nu stia de Dias, ca e cocotat acolo sus, in Trafalgar. Stia in schimb cine a fost si cu ce s-a ocupat, ceea ce e probabil normal, pentru ca Pedro e portughez. Fiecare tara isi cultiva eroii si miturile cum i se pare de cuviinta. Asa cum noi am invatat ca ne tragem din daci si romani (cine-ar vrea sa fie descendent al barbarilor?), ca romanii sunt inteligenti si neasemuiti, asa si Pedro a invatat ca daca vorbesti bine portugheza o sa-ti fie usor sa inveti toate limbile pamantului si pe oricare dintre ele, pentru ca portugheza are toate sunetele posibile.

Dupa ce l-am lasat pe Dias am urcat pe Strand pe langa Charing Cross si Enbankment, si tot in sus, spre Aldwych. Exista o crasma pe Strand care se cheama Salieri. Arata ca un pub englezesc tipic, dar – probabil si pentru ca e in West End si in zona teatrelor – a incercat sa-si schimbe un pic profilul, sa se faca italo-franco-austriaca. Continentala, cum ar veni, europeana. Mie mi se pare un hibrid destul de nereusit, cam ca restaurantele chinezesti din Romania care servesc mici si pizza. Avea schelarie pe fatada. Mi-a zis Diana ca in Londra toate imobilele sunt obligate sa-si renoveze fatada o data la 3 ani, „de-asta orasul arata de parca ar fi tot timpul in constructie”. Mie mi-au atras atentia doua lucruri legate de lucrarile masive de renovare: o data, semnul cu Considerate Constructors. Cred ca e un soi de asociatie a constructorilor a carei deviza este „Performance beyond compliance”. Nu stiu daca pur si simplu din constiinta civica sau in urma unor lupte lungi si grele cu legea si opinia publica firmele de constructii de pe aici au devenit atat de atente la impactul asupra mediului si asupra comunitatii, dar e foarte vizibila grija pe care o au fata de acest impact si felul in care si-l monitorizeaza constant. La Bishopsgate se construieste ceva ce pare a fi o cladire de birouri, The London Pinnacle, iar pe peretii santierului sunt postere care se updateaza de doua ori pe luna si care vorbesc despre proiect, despre studiul de impact, despre stadiul lucrarilor si despre cum decurg ele, cu poze.

A doua chestie pe care am remarcat-o legat de renovarea fatadelor este cat de dezvoltata este zona furnizorilor de materiale si utilaje pentru constructii. Exista numeroase firme care asigura schelarie, cred ca ceva la nivelul ofertelor de sapat puturi din Bucuresti. Si pe langa schelaria traditionala exista tot felul de macarale cu nacela pentru lucru la fatada care au, evident, un impact mai mic asupra imprejurimilor, reduc nivelul de zgomot si au o serie de alte avantaje. Pretul este probabil mai mare, dar imi imaginez ca pe Regent Street sunt cativa proprietari destul de neatenti la numarul de zerouri din coada numerelor de pe contract.

Ce ma apucasem sa zic de Salieri... pentru ca dintr-o data s-au trezit cu un portal de schela in fata, au gasit o metoda destul de inedita de a atrage in continuare clientela si a avea de suferit cat mai putin in urma mascarii fatadei. Au desenat pe un placaj care mascheaza schela un chelner care spune o poveste despre o comoare nedescoperita in Londraa si de care ipoteticul calator s-ar afla la doar cativa pasi. Apoi ii da inainte si spune cum poti beneficia de o minunata cina „cu specific franco-italian” inainte sau dupa pisa de teatru, sau pur si simplu, daca nu stii unde sa iei cina in Londra. La un pret, evident, foarte avantajos. O vrajeala frumoasa, dar desenul este facut destul de bine, chit ca intr-un stil ce mi-a adus aminte de realismul socialist mai mult decat de orice altceva. In tot cazul, e clar ca s-a investit ceva efort in el, si pentru asta, sper pentru ei sa functioneze, iar acea invitatie frumos colorata sa fie mai eficienta in a atrage clienti decat obisnuita lor firma cu imitatiile de draperii aurii incadrand numele compozitorului rival al lui Mozart scris cu un font artistic, de scris de mana.

Pacat ca au pastrat figurina de gips cu negrul imbracat in still vodevill si cantand la saxofon de la intrare. Nu cadreaza deloc cu specificul franco-italian de secol 18. 04:05

Niciun comentariu: