sâmbătă, 17 martie 2012

Nowruz


Saeed era agitat astazi. Voia sa faca in asa fel incat sa fie liber marti, pentru ca sarbatoreste anul nou.

„Anul nou musulman, Eid?” il intreb eu, mai mult sa scot informatii de la el, pentru ca stiam ca Eid-ul urmeaza lunii Ramadanului, care se termina in septembrie.
„Nu, nu, e anul nou persan, Nowruz”
„Si asta pica tot timpul in aceeasi zi?”
„Nu, nu, este cel mai exact an nou. Este legat de miscari astronomice, si cade nu doar la date diferite, ci si la ore diferite.”
„Ah, da, stiu ca persii sunt priceputi la astronomie. Pai si asta se sarbatoreste de la Zarathustra?”
„Da, da, de la Zarathustra. Noi ii spunem Zoroashter”
„Pai si atunci sarbatoriti si anul nou musulman?”
„Da, sarbatorim toate ocaziile. Cat mai multe sarbatori!”
„Si sunt multi arabi in Iran?”
„Nu, nu sunt deloc. Persii si arabii sunt popoare diferite, sa nu uiti asta!”
„Stiu asta, dar tu esti totusi musulman”
„Da”
„Vezi, e ciudat, pentru ca desi persii au fost atat de puternici tot timpul, au fost tot timpul cuceriti, ba de greci, ba de arabi...”
„Eh, multe suisuri si coborasuri...”
„Dar cand vorbesti despre istoria Iranului, care ai zice ca a fost cea mai mare personalitate?”
„Cyrus. Cyrus cel Mare”
„Ah, da, el a cucerit Babilonul. Si mai exista ceva din Babilon, se poate vizita?”
„Babilonul acum e pe teritoriul Irakului. Iar localitatea de azi se cheama Basra.”
„Asta e nume mongol, nu? Din cate stiu eu, Basra a fost oras mongol...”
„Habar n-am”

M-am inselat cu Basra, se pare ca n-a fost niciodata mongol, cine stie prin ce concurs de imprejurari l-am retinut din vreun joc de Civilisation in care era mov (mongol), cand de fapt culoarea lui originala e bleu (persi). Mongolii s-au ocupat mai mult cu distrus decat cu fondat orase prin Orientul Mijlociu.
Despre Cyrus cel Mare am citit o data, accidental, ca este primul cuceritor al Babilonului, cetate despre care se zicea, pana la el, ca ar fi de necucerit. Si chiar era, protejata de doua randuri de ziduri si de apele Eufratului. Numai ca Cyrus a decis sa nu se lase impiedicat de asemenea detalii, asa ca a deviat putin cursul Eufratului, suficient cat sa-si poata baga trupele in oras. Foarte probabil ca miscarea sa-l fi inspirat peste secole pe Alexandru, care la asediul Tyrului a decis sa transforme insula pe care era construita cetatea intr-o peninsula, care ii era mult mai la indemana. Dar despre regi morti de 26 de secole nu l-am mai descusut pe Saeed, l-am lasat sa-si caute un inlocuitor pentru noaptea de Nowruz. 05:09

Niciun comentariu: