duminică, 19 august 2012

Southbank

Cand ma intorc noaptea acasa imi place sa fac dreapta de pe Strand la Aldwych, pe Waterloo Bridge, apoi sa pedalez pe aleea pietonala care merge, cu intreruperi, de-a lungul Tamisei pe parcursul catorva zeci de kilometri. Eu o urmez doar pana la Tower Bridge pentru ca mai la est de atat n-as mai putea traversa raul, si chiar mi s-a intamplat intr-o noapte sa ma panicheza gandul ca as putea ramane blocat pe undeva prin Greenwich, fara posibilitatea de a trece pe malul nordic pana dimineata, cand incepe sa circule feribotul de la Woolwich.
Noaptea, in jurul orei 2, Tamisa e la flux maxim si apa urca pana aproape de balustrada. Pe portiuni destul de lungi aleea pietonala e foarte lina iar bicicleta mea e foarte rapida, asa ca nu-mi ramane de facut decat sa ma apropii de mal si sa savurez spectacolul oferit de luciul apei. De multe ori tulburat in zilele cu vant puternic, raul e de obicei linistit noaptea si mi se pare ca imi imprumuta si mie ceva din linistea lui in cele 10-15 minute in care dau binete Teatrului National si tuturor manifestarilor culturale dubioase care se desfasoara vara pe esplanada din fata lui, targului de vechituri din Gabriel Wharf, turnului OXO si galeriei bine luminate din fata lui, muzeului Tate Modern si mestecenilor pitici care ii ornamenteaza intrarea, teatrului Globe pe care Sam Wanamaker a avut ambitia sa-l reconstruiasca identic cu felul in care se jucau si se vizionau piese in vremea marelui Will, galeonului cu care Sir Francis Drake a trecut prin stramtoarea care-i poarta numele in cautarea unui drum spre India care sa ocoleasca posesiunile spaniole, cuirasatului HMS Belfast care supravegheaza cladirea moderna a primariei si tuturor podurilor la est de Blackfriars, pana la Tower Bridge a carui priveliste mi-a devenit atat de familiara incat de-abia daca mai apuc sa-i remarc maiestuozitatea care impresioneaza turistii atat de tare incat cei mai multi uita ca podul caruia Londra ii datoreaza istoria e cel de alaturi, London Bridge, mult mai putin spectaculos, dar mult mai adanc patruns in constiinta acestui oras nascut metropola. Ziua e un traseu imposibil cu bicicleta din cauza miilor de turisti care se plimba incoace si incolo pe diverse portiuni si blocheaza in multe puncte trecerea.
Mi se pare insa ca noaptea privelistea e mult mai spectaculoasa si abia cand soarele e ascuns iar raul urca pana aproape de trotuar poti sa realizezi cat de impunator e de fapt Turnul Londrei, ale carui forme rectangulare se intrevad deasupra luciului de apa dominand panorama vechiului Londinium. Abia in felul asta mi-am dat seama care a fost ideea lui William Normandul cand a hotarat sa rupa traditia ilustrilor sai inaintasi care s-au ferit sa-si puna resedinta intre zidurile romane si sa domneasca peste orasul de negustori latinizat in limba si obiceiuri de la distanta, din siguranta oferita de zidurile abatiei Westminster. A fost, se pare, un gest extrem de indraznet al vikingului, sa-si planteze castelul ca un pumnal in fix inima pagana a orasului pe care nu l-a cucerit de fapt niciodata (am invatat din cartea lui Boris Johnson ca dupa ce l-a omorat pe Harold la Hastings, pentru William au urmat luni bune de negocieri cu primarul Londrei legate de intrarea in oras, Cuceritorul nefiind nici pregatit, nici suficient de curajos pentru o infruntare armata cu targovetii cu sange latin).
Ma uit uneori la pilonii de lemn de la Queenshithe si ma gandesc cate probleme trebuie sa fi avut docherii din vremea lui Alfred cel Mare cu mareele a caror cauza trebuie sa le fi parut tare misterioasa. Vis-a-vis de ele, pe malul sudic, am filmat buletinul de stiri din filmul lui Katy, pe plaja de sub Globe unde scrie mare BANKSIDE cu litere metalice, scris care se vede doar la reflux. Aici ne-a prins fluxul si ne-a udat echipamentele cand Katy n-a vrut sa ma asculte si sa ia seama la miscarea raului si aici am aflat de oamenii care isi fac o meserie din a cauta in fiecare zi relicve si bijuterii pe plaja dezvelita de retragerea apei.
„Gasesc vreodata ceva?” am intrebat eu. „O, da, o gramada de lucruri” Evident, altfel n-ar face-o, nu-mi place de mine cand pun intrebari stupide. Iar individul care mi-a predat mica lectie de sociologie – aveam sa aflu la final de la Leah – a fost Mark Rylance. Care, aveam sa aflu mai apoi de la multa lume, e socotit cel mai bun actor de Shakespeare din Anglia. Pentru ca in Anglia actorii care joaca Shakespeare formeaza o categorie separata. 12:01