miercuri, 9 iulie 2014

Desordem e desastre

Brazilia - Germania 1-7

E dincolo de cuvinte. Nici nu stiu de ce mai incerc. Tot internetul vuieste, va fi o sursa abundenta de memeuri pentru anii ce vin si nu-mi amintesc ca vreunui altui eveniment sa-i fie dedicat atat de mult spatiu din news feed. Practic e singurul lucru despre care se vorbeste acum si probabil ca e la paritate, pe canalele de stiri, cu 9/11. Nu-mi amintesc vreun alt eveniment din timpul vietii mele care sa aiba un impact imediat si la fel de puternic in constiinta colectiva.

Nu m-am gandit prea mult la ce echipa e mai buna, la cine o sa castige sau la cine as vrea sa castige. Ok, inainte de mondial voiam sa castige Brazilia, dar dupa ce mi-am vopsit sufletul portocaliu nu mi-a mai pasat asa tare. Fara Neymar? Am zis in postul trecut, nu credeam ca e asa important. Thiago Silva? Ok, e ceva mai dureros, a fost liderul echipei si e un fundas pe care te poti baza, spre deosebire de David Luiz. Dar nemtii au si ei, cel putin pe hartie, o aparare instabila iar Neuer a avut un campionat mai degraba slab. Ei, as! Azi a fost perfect Neuer, n-a gresit nici macar cand un alt portar cu un suflet ceva mai milos ar fi lasat 1-2 goluri, pe la 5-0.

Cat despre nemti? Ei bine... nemti. Au destule clisee in dreptul lor ca sa ma mai apuc inca o data sa repet din ele. M-am gandit ca meciul cu francezii a fost destul de plicticos, dar stiu ca si pitonii, crocodilii si alti cativa pradatori isi captureaza prada dupa care o lasa sa se zbata pana la moarte. Asta o fi directiva de pe banca tehnica, mi-am zis dupa primul gol, teribil de asemanator cu primul gol al lui Hummels din meciul cu Franta. Si tot cam dupa vreo 10 minute de joc.

Dar fundasii, unde erau fundasii? m-am mirat. E grav, asa o scapare in semifinala. Ei bine, n-a fost o scapare. La al doilea gol Klose a avut timp sa suteze de doua ori, iar Julio Cesar a fost chiar amabil sa-i reutrneze mingea cand primul sut a fost direct pe directia lui. M-am bucurat pentru Klose, care e acum fotbalistul cu cele mai multe goluri inscrise la turneele finale (16) si mi-am dat seama ca la 2-0 meciul e cam incheiat.

Ce n-am banuit nicicum era ca o serie intreaga de recorduri aveau sa mai cada pana la sfarsitul meciului. De exemplu, in urmatoarele 5 minute avea sa fie egalat recordul de goluri primite de brazilieni la un turneu final: au mai luat 5 de la Polonia, in 1938. Au castigat cu 6-5. 7 n-au mai luat pana in seara asta, si sunt rare meciurile de la mondial cand o echipa a luat mai multe: Ungaria - Coreea de Sud 9-0 (1954), Yugoslavia - Zair 9-0 (1974), Ungaria - Salvador 10-1 (1982). Imi place ca articolul asta zice ca scorul era 5-0 dupa doar jumatate de ora. Si e vorba de Zair, una din cele mai slabe natiuni fotbalistice, in conditii ostile. Nu e Brazilia, natiunea al carei nume e sinonim cu fotbalul si care e incurajata de un inimos public de 200 de milioane de oameni.

Probabil ca nemtii ar fi fost multumiti cu 5-0, dar intrarea lui Schurrle a fost o masura sadica. Bineinteles ca atacantul lui Chelsea a vrut o bucatica din prada, si a sfarsit cu o ditamai halca, doua goluri.

Ce-i de facut? Nu prea multe. Foarte greu se poate consola tristetea si umilinta pe care o simte acum publicul brazilian, si nu meritau dupa un mondial in care am vazut atata bucurie, atata pofta de viata si pofta de fotbal. Toaa delegatia Braziliei ar trebui sa-si asume raspunderea. Scolari ar trebui sa-si dea demisia imediat dupa mondial si sa reflecteze indelung daca mai poate antrena vreo echipa dupa seara asta. David Luiz ar trebui sa-si revizuiasca atitutdinea si sa realizeze ca e mai productiv sa-si faca meseria pe cat poate el de bine in loc sa arunce coate frustrate spre Klose si suturi dusmanoase spre Mueller. Si in general, echipa Braziliei ar trebui sa interiorizeze ideea ca sunt cea mai slaba generatie care si-a reprezentat vreodata tara la un turneu final. Apoi, bineinteles, ar trebui sa se reorganizeze si sa incerce sa spele din rusine cu o victorie categorica in finala mica, mai ales ca probabil vor intalni Argentina, marele rival local.

Mi-au placut imainile de dupa meci, si sunt un mare fan al acestor frumoase demonstratii de fair-play: Mueller imbratisandu-l pe Scolari, Schweinsteiger incercand sa-i consoleze pe jucatorii brazilieni, Mueller si David Luiz etc. Dar 7-1 ramane iar cei care-si amintesc mondialul din 1950 raman neconsolati.

2 comentarii:

Edd spunea...

Portugalia Coreea de Nord cel mai recent

Leo spunea...

Cel mai recent ce?