sâmbătă, 23 iunie 2012

Dream a little dream



Cand internetul iti povesteste un film, alege absolut la intamplare un cadru scurt si de obicei cu putina relevanta fata de cursul principal al actiunii si te bombardeaza cu el oripeunde te-ai intoarce. Ceea ce face ca filmul sa vina la pachet cu eticheta asta, care iti directioneaza oarecare prejudecati despre el. Cel mai indicat lucru in cazul asta este sa vezi filmul repede, inainte sa intre in cultura populara in cine stie ce fel scapat de sub orice control. Daca nu se intampla asta, momentul vazut si revazut va fi, aproape fara exceptie, o dezamagire. Asa mi s-a intamplat cu „Always”-ul lui Snape din Harry Potter, asa mi s-a intamplat si cu „We have to go deeper” al lui Inception.

A iesit cu multa reclama Inception, si de obicei las sa treaca filmele care ies asa, desi probabil n-ar trebui. Cultura de masa ne defineste mai mult decat credem. Aveam o parere despre Inception inainte sa-l vad, si e foarte posibil s-o influenteze foarte tare pe cea post-vizionare. Sa ii adauge, cum ar veni, un inceput. O idee parazita. Cu asta se ocupa eroii lui Nolan, avand la indemana o tehnologie neinventata inca prin care pot accesa visele altcuiva.

Cinematografia a abuzat si continua sa abuzeze de ideea visului. Ba nu, nu cinematografia. Creatiile epice in ansamblul lor, pentru ca inca din Vechiul Testament Dumnezeu tot in vis li se arata proorocilor. Shakespeare a gasit de multe ori ca-i o metoda buna de a lega povestea, aratarile din vis, iar pentru cinematigrafie visul a fost intotdeauna un colac de salvare la indemana. A vrut Patrick Duffy sa revina in Dallas dupa 22 de episoade? Ce sa vezi, ati visat cu totii ca e mort! Si asta e doar cel mai scandalos exemplu dintr-o lunga serie.

Dar cand vine vorba de a se uita ceva mai in profunzime la structura si rolul visului, Inception e intr-o categorie destul de virgina. Doar Eternal Sunshine of the Spotless Mind mai incearca o chestie asemanatoare, alimentata probabil de substantele pe care le ia Charlie Kauffman, si putin-putin Total Recall, care suceste lucrurile atat de mult incat renunta la orice speranta de a fi luat in serios. Nolan incearca o chestie tare indrazneata: vrea sa faca o poveste complicata, coerenta si comerciala. Din punctul asta de vedere, calca pe urmele multor SF/ fantasy sagas (Star Wars, LOTR), cu deosebire ca vrea s-o faca dintr-un foc, fara kilometrii de pelicula consumati de povestile astea. A iesit oricum o monstruozitate de aproape doua ore si jumatate, si a ramas prea putin timp pentru efecte speciale, scene de lupta si alte delicii vizuale care in epopeile de referinta ale cinematografiei dau creierului sansa sa se odihneasca. Nu zic ca Inception nu e impresionant vizual, dimpotriva, numai ca tot timpul trebuie sa stai cu ochii pe poveste. Explodeaza masini, au loc lupte de strada, explodeaza strazi intregi, blocuri, avalanse, se modifica peisaje intregi si in tot timpul asta se petrec chestii.

Pentru ca actiunea merge inainte pe cel putin vreo 4 nivele, iar portile dintre ele sunt atat de inguste incat trebuie sa fii tot timpul in alerta sa nu le scapi din vedere. Pana la urma am inteles destul de usor cum sta treaba, de unde incepe si unde se termina, dar prima idee in momentul in care incepe sa ruleze genericul este ca va trebui sa mai vad filmul asta o data, regretand deja celelalte doua ore si jumatate din viata pe care operatiunea asta o sa mi le solicite. Cred ca pe masura ce se revede, filmul lui Nolan incepe sa se subtieze si probabil ca la un moment dat prin poveste apar si ceva gauri, dar inteleg uluiala celor care au iesit de la premiera.

Cu fiecare schimbare de nivel al visului ma gandeam ce cosmar trebuie sa fi fost pentru regizor sa patrunda un asemenea scenariu, scris cam a la Paganini: in asa fel incat sa poata fi executat doar foarte greu de altcineva. Dar Nolan a fost scutit de exercitiul asta de intelegere pentru ca scenariul e scris tot de el, si-atunci e clar ca ideea a inflorit pe indelete in mintea omului.

Filosofia din spatele povestii e simpluta, ce-ar fi fost sa fie si asta complicata? Avem o intrebare deschisa legata de vinovatia lui Cobb in moarte nevesti-sii, dar nu cred ca prea multa lume si-a batut capul cu ea. Speculatiile despre natura visului le credem pe toate, pentru ca sunt axiomele pe care s-a construit lumea filmului.

Pentru o garnitura de actori atat de selecta, am remarcat destul de putine momente de maiestrie. As indrazni chiar sa spun ca e unul din rolurile slabe ale lui DiCaprio. Cillian Murphy e bun, dar cel mai mult mi-a placut Eames, cvasi-necunoscutul Tom Hardy.

Cat despre efectele vizuale, ele sunt impresionante mai degraba prin volumul de munca decat prin rezultat. Chestie reflectata si in genericul de final, in care echipa de efecte cred ca e cel putin dubla fata de echipa de filmare cu tot cu soferi, dar desi remarcabile prin inedit, nu pot sa concureze povestea. Pana la urma nu sunt decat Swordfish + Planeta Maimutelor aduse la zi.

Finalul intentionat ambiguu e o idee frumoasa, dar sunt prea batran sa-mi mai bat capul cu ce se intampla de fapt. E una din doua, sa aleaga fiecare ce-i place. Probabil asa a gandit si Nolan.

E Inception un film bun? Dupa cele mai multe standarde, as zice ca da. Revolutie? Nu prea. Locul 14 IMDB? Eu stiu 14 filme care mi-au placut mai mult. 03:24

Niciun comentariu: