duminică, 13 iunie 2010

Bookfest 2010

Un Bookfest pe care, desi l-am vizitat de 3 ori (miercuri, sambata si azi), l-am simtit mai sarac decat in alte dati. Poate pentru ca s-a suprapus cu alte evenimente, poate pentru ca lansarile au fost mai putine, sau mai putin interesante, sau poate pentru ca pur si simplu mi-am dezvoltat discernamantul si mi-am dat seama ce carti vreau intr-adevar sa cumpar de la targurile de carte. Iar aici sunt doua categorii: carti cu reduceri semnificative, sau chilipiruri de vreun fel sau altul si carti pe care le gasesc foarte greu, deloc, sau cu eforturi in afara targului.

Am cumparat asa:

Traducerea sensului Coranului cel Sfant in limba romana, Liga Islamica si culturala din Romania - 20 RON
Mi-am propus sa citesc si Coranul in vara asta, ca parte a deschiderii mele necesare spre cat mai multe orizonturi culturale umane. Vreau sa inteleg mai bine Divinul si, prin asta, sa ma inteleg mai bine pe mine. Pentru ca, spre deosebire de Heidegger, eu cred ca directia determinarii este dinspre Sein spre Dasein, dinspre Fiinta spre Existenta, nu invers, iar acel Seinede - fiinta care se intreaba - ca forma de existenta a noastra in lume este doar o contradeterminare, sau eventual o postdeterminare, un feed-back pe care il dam lui Dumnezeu, marele necunoscut.
Ramane sa vad cu ce este diferit Dumnezeul revelat Profetului fata de cel al lui Isus Hristos sau al Trezitului din Benares.

Marin Sorescu - La Lilieci (I - VI, 2 vol.), Editura Art, Colectia Biblioteca Pentru Toti, Jurnalul National - 20 RON (vol. 1+2)
O carte (de fapt un ciclu de 6 carti, aparute fiecare ca volum de sine statator in prima editie) pe care o cautam de mult si din care am gasit pana acum doar cartea a treia. Am descoperit La lilieci prin intermediul preluarilor lu Tudor Gheorghe si, din cele ce am citit pana acum, mi se pare cea mai emotionala descriere a satului romanesc subcarpatic. In rand cu literatura rurala a lui Zaharia Stancu si Marin Preda, cartile lui Sorescu se desprind totusi de acestea prin aceea ca se folosesc de pretextul poeziei, dar nu si de metrica ei. Sunt, as zice, si superioare Morometilor sau lui Darie prin prisma spiritului lui Sorescu, unul evident mai elevat decat scriitura care, desi emotionala, ramane simpla la Stancu si Marin Preda. Iar aceasta este, cred, din partea mea, o cautare a radacinilor, o incercare de a intelege o lume din care, la trezirea mea la constienta, mai ramasesera doar ruinele.

Rezistenta Armata din Muntii Apuseni (1948-1949)
Rezistenta Armata din Muntii Fagaras (1949-1955), Editura Academiei Romane, 6 RON fiecare
Doua carti care reunesc documente din arhiva securitatii, editate de Institutul National pentru Studiul Totalitarismului. Anticomunismul e o tema care ma preocupa, chiar daca nu foarte activ. Poate ca in mod normal n-as fi luat cartile astea, dar, la un asemenea pret modic, mi s-a parut ca nu-i nici o paguba. Iar astazi as mai fi luat doua carti, tot documentare si tot editate de Academia Romana, despre miscarea Solidaritatii in Polonia, dar n-am mai avut bani.

Claudia Golea - Flower-Power Tantra, Editura Pandora-M, Grupul Editorial Trei, 5 RON
Am citit pana acum vreo 50 de pagini de Claudia Golea, despre aventura ei din copilarie in Bajul, Africa Centrala. Acele 50 de pagini mi s-au parut vesele, distractive, usor de citit, si asta m-a facut sa iau si cartea asta. Citind primele 30 de pagini din ea in drum spre casa, deja regret ca am luat-o. Nu pentru ca ar fi literatura proasta - de fapt, ma indoiesc ca ar fi literatura, de orice fel - ci pentru ca nu e ce ma asteptam. E vorba despre un personaj de data asta matur, iar din cele 30 de pagini, 28 sunt, in diferite feluri, pline de referinte sexuale. Nu sunt pudibond, imi place sexul, nu ma deranjeaza si uneori imi place sa vorbesc despre sex, dar nu in piata publica, nu in forum. Pur si simplu, e inadecvat. Iar o carte inseamna expunerea unei parti din sufletul (sau mintea, sau ambele) autorului in piata publica. Aceasta carte este, asadar, o expunere inadecvata in public a unei parti din eul Claudiei Golea care ar fi trebuit sa ramana in sfera ei de desfasurare personala. In fine, daca asemenea carti exista, e posibil sa fie necesare.

Cam atat. Pe langa astea, am mai vazut si as fi dorit sa-mi cumpar John Bunyan - The Pilgrym's Progress (in engleza), lucrare despre care Max Weber spune ca ilustreaza cel mai deplin spiritul eticii protestante din spatiul saxon. Vreau s-o citesc la un moment dat dar, cum am mai spus, ramasesem deja fara bani in momentul ala.

Cu totul si cu totul remarcabil a mai fost, la acest targ, prezenta standului celor de la www.aktivclub.ro, club sportiv care incearca, se pare, sa popularizeze tirul cu arcul. Am tras cu arcul, si sambata si duminica, si mi-a placut atat de tare incat ma gandesc serios sa frecventez respectivul club. O sa ma interesez in zilele urmatoare despre conditii si preturi. Am luat arcul in mana si am avut o senzatie inca neincercata, o intoarcere la ancestralitate, senzatia ca asta SUNT DE FAPT. Arcas? Nu stiu. Se poate sa fie ceva mai profund, ceva dincolo de lemnul curbat si de coarda flexibila. Dupa doar cateva trageri, mainile au inceput sa mi se indrepte cu gesturi reflexe spre postura arcasului in tragere, ca si cum s-ar fi regasit, in sfarsit. Nu stiu daca e ceva in asta sau nu, dar cu siguranta ar trebui sa aflu.

Un comentariu:

Anonim spunea...

chiar ca slabut! imi aduc aminte ca anul trecut ai cumparat peste 10 carti
Geo